آرشیو دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۴۱۵
کشاورزی - بازرگانی
۶

نشست سه جانبه خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان در فروردین ماه برگزار می شود

ایسنا- درحالی که با پیشرفت مذاکرات خط لوله صلح، پروژه انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان در حاشیه قرار گرفته بود، مقامات این سه کشور تصمیم گرفته اند که با حل اختلافات خود در زمینه این پروژه، موانع موجود برای احداث خط لوله را برطرف کنند.

نشست گروه کاری ویژه سه کشور در خصوص این پروژه اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) در عشق آباد ترکمنستان برگزار خواهد شد تا این پروژه را که در دوسال اخیر با بن بست مواجه شده بود به پیش ببرند.

یک مقام بلندپایه وزارت نفت پاکستان با بیان این که برنامه ریزی برای نشست سه جانبه از مدتی پیش انجام شده بوده، دلیل تاخیر در اجرای پروژه را مرگ ناگهانی رییس جمهور ترکمنستان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور دانست.

وی همچنین تاکید کرد که ارزیابی ها از هزینه های اجرای این پروژه و احداث خط لوله یک هزار و 435 کیلومتری از 3/3 میلیارد دلار در سال 2003 به چهار میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

145 کیلومتر از این خط لوله از ترکمنستان، 555 کیلومتر از پاکستان و 735 کیلومتر از افغانستان عبور خواهد کرد.

این مقام پاکستانی با بیان این که بانک توسعه آسیا درحال به روز کردن مطالعات امکان سنجی خود در خصوص این پروژه است، تاکید کرد که این بانک امکان مسیریابی برای گسترش این خط لوله تا مرز هند را نیز بررسی خواهد کرد.به گفته وی، در نشست سه جانبه آینده که در عشق آباد برگزار خواهد شد، سه کشور به بررسی این موضوع خواهند پرداخت که حضور هندوستان در این پروژه سود آور خواهد بود یا خیر.

به گفته وی، توانایی ترکمنستان برای تامین مداوم گاز و تامین امنیت خط لوله به خصوص در مسیر 735 کیلومتری افغانستان عمده ترین نگرانی ها به عنوان موانعی برای اجرایی شدن این پروژه است.وزارت نفت پاکستان اعلام کرده است که اجرای پروژه مذکور با هفت مانع اصلی روبه رو است که عدم تاییدیه منابع گازی ترکمنستان،نامشخص بودن قیمت گاز و شرایط نامساعد امنیتی در افغانستان مهم ترین موانع اعلام شده اند