آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۹
داخلی
۳

متکی: شورای امنیت حق ندارد حقوق مردم ایران را سلب کند/در جریان سفر به آمریکای لاتین در نیکاراگوئه عنوان شد

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با اشاره به غنی سازی اورانیوم در ایران گفت: شورای امنیت حق سلب حق مردم ایران را ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منوچهر متکی در کنفرانس خبری در نیکاراگوئه تصریح کرد: ما انتقال پرونده ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل را نمی پذیریم. وی افزود: بهره برداری از فناوری هسته ای صلح آمیز حق مشروع و ضروری مردم ایران است. وزیر خارجه ایران در این سفر با دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه دیدار و مذاکره کرد.تحکیم روابط دوجانبه و مسائل بین المللی، موضوع مذاکرات دوطرف بود. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ماه ژانویه پس از به قدرت رسیدن اورتگا از نیکاراگوئه دیدار کرد. اورتگا از متحدان هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، یکی دیگر از دشمنان آمریکا است که روابط نزدیکی با تهران دارد.

حمایت اورتگا از حقوق هسته ای ایران

به گزارش خبرگزاری آلمان از ماناگوئه، نیکاراگوئه از برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران حمایت کرد. اورتگا در کنفرانس مشترک خبری با متکی گفت: همه ملت ها حق دارند برای اهداف صلح آمیز انرژی اتمی استفاده کنند و این حق نباید به برخی از کشورها محدود شود. وی افزود: آن چیزی که کشورش با آن بشدت مخالف است استفاده از انرژی اتمی برای اهداف نظامی است مانند بمب های اتمی که به شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن در جنگ جهانی دوم پرتاب شد.

پرودی: گفت وگو با ایران به نتیجه می رسد

همچنین رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا گفت: مذاکره با ایران برای حل موضوع هسته ای نتیجه بخش خواهد بود.

به گزارش رویترز، نخست وزیر ایتالیا که در ریاض پایتخت عربستان صحبت می کرد همچنین ضمن مخالفت با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران آن را غیر قابل پذیرش توصیف کرد. پرودی از عربستان سعودی خواست به تلاش های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش ها میان تهران و غرب ادامه دهد. پرودی که در مجلس عربستان سعودی صحبت می کرد افزود: از آنجا که گفت و گو تنها راهی است که ما می توانیم به راه حل های منصفانه، رضایتمند و دائمی دست یابیم، پس تلاش برای گفت و گو باید ادامه پیدا کند. نخست وزیر ایتالیا همچنین هشدار داد: بیم ها از اقدام نظامی آمریکا و اسرائیل علیه برنامه های هسته ای ایران در منطقه بالا است، اما یادآور شد، تحرکات دیپلماتیک نتیجه بخش خواهد بود.