آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۹
بین الملل
۵

عراقی ها در برابر ساخت دیوار حائل می ایستند

گروه بین الملل - موج مخالفت با طرح جدید بوش برای ساخت دیوار حایل امنیتی در منطقه سنی نشین الاعظمیه بغداد سراسر عراق را فراگرفت و همه جناح ها و طایفه های این کشور اعلام کرده اند که در برابر این طرح خواهند ایستاد.

شاید شدیدترین واکنش در این باره را هیات علمای مسلمین عراق داشت تا جایی که حارث الضاری مسئول اطلاع رسانی هیات علمای مسلمین در گفت وگو با الجزیره گفت: «هدف از ساخت این دیوار تامین امنیت آمریکایی ها است، نه حمایت از ساکنان الاعظمیه. »

عدنان الدلیمی، رئیس جبهه التوافق العراقیه نیز ساخت این دیوار را محکوم کرده و آن را عامل ایجاد جنگ طایفه ای در بغداد دانست.

جمعی از نمایندگان پارلمان عراق نیز با اعتراض به ساخت دیوار امنیتی الاعظمیه این اقدام آمریکا را مقدمه سازی برای اشغال همیشگی عراق دانستند.

محمد الداینی، عضو جبهه گفتمان ملی در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: «آنچه که هم اکنون در الاعظمیه روی داده تلاش فراگیر برای تقسیم مناطق مختلف بغداد و تبدیل آنها به زندان های بزرگ است.»

یکی از اعضای گروه صدر در پارلمان عراق نیز گفت: «با آغاز طرح امنیتی بغداد انتظار اجرای چنین طرحی برای تقسیم بغداد و ادامه اشغالگری های آمریکا و انگلیس در عراق وجود دارد.»

* حمله لفظی مشاور رایس به سران عراق

دیوید ساترفیلد مشاور کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت وگو با شبکه العربیه گفت: «کردهای عراق اقدام های لازم را برای پایان خشونت ها در مرز شمال عراق با ترکیه انجام نمی دهند.» وی افزود: «آمریکا در گفت وگو میان مقام های عراقی و ترکیه در مورد این خصومت بوجود آمده به عنوان میانجی وارد عمل شده است.»

* ترور شهردار فلوجه

پلیس شهر فلوجه دیروز در اطلاعیه ای اعلام کرد: «شیخ سامی نعیب الجمیلی» شهردار فلوجه روز شنبه مقابل خانه اش در محله «جولان» در شمال فلوجه هدف تیراندازی مردان ناشناس مسلح قرار گرفت و از پای درآمد.

ظرف 14 ماه گذشته این چهارمین شهردار فلوجه است که ترور می شود. سه شهردار ترور شده قبلی در درگیری با شبه نظامیان وابسته به القاعده کشته شدند. خبر دیگری حاکی است که بر اثر انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در یک پایگاه پلیس در جنوب بغداد بیش از 10 تن کشته و 75 تن دیگر از جمله ده ها پلیس زخمی شدند.