آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۹
ایران زمین
۱۱

گزارش یک همایش: ادای دین اصفهان به شیخ بهایی

اصفهان - خبرنگار «ایران»: همایش بزرگداشت «جایگاه علمی و مهندسی شیخ بهایی» دانشمند بزرگ ایرانی با حضور جمع زیادی از مقامات، استادان، دانشجویان و علاقه مندان به میراث فرهنگی و بزرگداشت شیخ بهایی، یکشنبه گذشته در اصفهان برگزار شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش شیخ بهایی را به خورشیدی تشبیه کرد که سال ها قبل طلوع کرده اما هیچ وقت غروب نکرده است. وی مهمترین موضوع در بررسی جایگاه شخصیتی این دانشمند را کامل بودن او دانست و افزود: شیخ بهایی به همان اندازه که میان توده مردم تاثیر داشته و دارد میان عالمان و دانشمندان نیز از دانش و بینش برخوردار است. سیدمرتضی بختیاری، استاندار اصفهان نیز در مراسم گشایش این همایش با ارائه شرحی از خدمات شیخ بهایی، وی را دانشمند نابغه اسلامی و در شمار مؤلفان مؤثر در علوم مختلف دانست. وی تاکید کرد، شیخ بهایی در نزد مردم ایران به عالم ریاضی، مهندسی و معماری معروف است.

دکتر سید طه هاشمی، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر این همایش نیز گفت: از 40 مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، 21 مقاله پذیرفته شد و 10 مقاله در قالب سخنرانی در این همایش یک روزه قرائت شد.

حکیم شیخ بهایی ریاضیدان، منجم، شاعر، ادیب، مورخ و محقق در سال 953 هجری قمری در بعلبک لبنان متولد شد و زندگی خود را در ایران گذراند. او خالق و طراح بزرگترین و شگفت انگیزترین آثار معماری اصفهان است که در گذر قرن ها همچنان مورد توجه استادان و علاقه مندان میراث فرهنگی است.

حمام معروف شیخ بهایی که گفته می شود تنها با یک شمع روشن و گرم بوده و در آن شیخ بهایی از گاز متان (فاضلاب) استفاده کرده است؛ ساخت حوض عمارت عالی قاپو که گفته می شود ازقوانین نرمودینامیک درآن استفاده شده؛ طراحی مساجد امام و «شیخ لطف الله»، که تکنولوژی به کار رفته در آن همانند طراحی سالن های سخنرانی و موسیقی است؛ طراحی شبکه نهرها «مادی»های اصفهان و طومار تقسیم آب معروف شیخ بهایی؛ طراحی منارجنبان؛ ساعت آفتابی مسجد امام(ره)؛ احداث دو نماد کالبدی شهرسازی در اصفهان یعنی میدان نقش جهان و چهارباغ، مهندسی حصار شهر نجف آباد و... همگی منسوب به شیخ بهایی است.