آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۹
ورزشی
۲۳

یک مسابقه فانتزی میان فده رر و نادال/ «نبرد زمین ها» در مایورکا

قرار است چهارشنبه 12 اردیبهشت یک مسابقه ویژه تنیس در شهر مایورکای اسپانیا میان دو مرد اول این ورزش یعنی روژه فده رر از سوئیس و رافایل نادال از اسپانیا برگزار شود.

خصلت منحصر به فرد و شاید هم فانتزی این مسابقه این است که یک طرف زمین، خاکی (Clay) و سمت دیگر آن با چمن مفروش است! نقطه قوت فده رر 26 ساله و راست دست روی زمین های چمن، هاردکورت و هر نوع سطح و مکانی است که توپ روی آن با سرعت بدود و حرکت کند. حال آن که نادال راست دست و 21 ساله روی زمین های خاک رسی که توپ در آن کندتر و آرام تر به حرکت درمی آید، راحت تر و موفق است. به این ترتیب هر دو بازیکن وقت این امکان را دارند که در نیمی از زمان مسابقه روی زمین محبوب شان بازی و توانایی خود بر روی آن را عرضه کنند و در نیمه دیگر، روی سطح و زمین نامحبوب شان رنج ببرند! با این وجود فده رر این مسابقه را که «نبرد زمین ها» نامگذاری شده است، احمقانه نمی داند و می گوید: «شاید عده ای به این مساله بخندند و آن را غیرمنطقی بدانند و بویژه این کار را برای این موقع از سال که همه چیز جدی و در راستای تدارک برای نخستین گرنداسلم امسال (اوپن فرانسه) است، احمقانه بینگارند، اما چه ایرادی دارد که ما در زمینی دوگانه و از دو جنس به میدان آییم و به خاطر مردم و شادی شان و برای تنیس و بهبود این ورزش در چنین شرایطی مسابقه بدهیم؟ لازم نیست که همیشه همه مسابقات ما و یا سایرین جدی و در نهایت سرسختی باشد. نتیجه چنین دیداری هم مهم نیست و هدف ما بیشتر تفریح، راضی کردن مردم و ارائه یک نمایش ویژه و فنی از تنیس است.»

از مهارت فده رر در زمین های چمن همین بس که در هر 4 دوره آخر تورنمنت ویمبلدون که روی این نوع زمین ها برگزار می شود، به قهرمانی رسیده و اگر 3 ماه دیگر در ویمبلدون 2007 هم بر سکوی نخست بایستد با رکورد 5 قهرمانی متوالی بیورن بورگ سوئدی در این رقابت ها برابری خواهد کرد و از قدرت نادال در زمین های خاکی همان بس که در 65 مسابقه متوالی بر روی آن، سرفراز شده و رکوردی تاریخی در این زمینه را برای خود ثبت کرده است.