آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۹
صفحه آخر
۲۴

رئیس مجلس شورای اسلامی: مولانا شیفته پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده است

توجه به انبیای الهی همچون نوح(ع)، موسی(ع)، ابراهیم(ع)، عیسی(ع) و... در آثار مولانا بسیار است اما او بیش از همه شیفته شخصیت پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص)، بوده است.

به گزارش خبرنگار «ایران»، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب در همایش بین المللی «مولانا و دین» که به مناسبت بزرگداشت هشتصدمین سال تولد این شاعر در شیراز برگزار شد، گفت: چنین نیست که مولانا با دعوت به عشق از شریعت دوری گزیند بلکه او بر احکام منزله اسلام محکم و استوار ایستاده است.

دکتر غلامعلی حداد عادل افزود: روح آثار مولانا ایمان و قرآن است و این روح در تفکر، شعر و آثار مولانا روان است و به اندیشه وی جان می بخشد و حتی در مکتوبات مولانا که نامه های دوستانه و معمولی است که برای رفع حوائج مردم نگاشته شده، قرآن و حدیث موج می زند.

وی تاکید کرد: دعوت مولوی، دعوت به حق است. او می خواهد ما را از ظاهر به باطن دعوت کند و توجه دهد که جهان در همین ظاهر، محدودنیست، همه سخن مولانا این است که جهان و هستی، باطل و بیهوده نیست و معنایی دارد و جهان ظاهری، سایه ای از آن عالم معنی است و جهان معنی هم مسیر و مقصدی دارد و انسان، حامل اصلی آن عالم حقیقی و ملکوتی است.

او با اشاره به این که در جهان بینی و هستی شناسی مولانا، عامل اصلی حرکت و توانمندی انسان، عشق است، گفت: عشق در اندیشه مولانا، جایگاه محوری دارد و مفهوم اصلی بودن اوست، مولانا هزار دستان عشق است و با هزار دستان در هزار دستگاه، داستان عشق را می سراید.

همایش بین المللی «مولانا و دین» به همت مرکز پژوهش های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز و با همکاری مؤسسه پژوهش حکمت و فلسفه دوم و سوم اردیبهشت ماه در شیراز برگزار شد.