آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۸
هنر
۸

ماشین های هنری گران ترین مجموعه شرکت بی ام و

شرکت ماشین سازی «بی ام و» (BMW) یکی از گران ترین مجموعه های هنری اش را در سیدنی استرالیا در نمایشگاهی به معرض دید مردم می گذارد.

این گنجینه که شامل نقاشی های نقاشان مشهوری همچون «اندی وارهول» و «کن دن» روی بدنه ماشین های این شرکت است، در حال حاضر یکی از با ارزش ترین آثار هنری است که این کمپانی ماشین سازی در اختیار دارد.

شرکت بی ام دبلیو قصد دارد این نقاشی ها را طی یک تور جهانی برای مدت محدودی به نماش بگذارد.

به گزارش Dve Motori، در حال حاضر سیدنی تنها شهری است که این چهار ماشین هنری در آن به نماش درمی آید، این نقاشی ها که روی چهار مدل از بی ام و عرضه شده است، شامل نقاشی مینی مالیست و مجسمه ساز آمریکایی «فرانک استلا» و هنرمند پاپ آمریکایی روی لیختن اشتاین و اندی وارهول است.

17 سال پیش برای اولین بار این چهار اتومبیل که در حال حاضر یکی از مهم ترین گنجینه های هنری صنعت اتومبیل سازی جهان محسوب می شود، در سیدنی به نمایش درآمد و در سال 1989 استقبال بی نظیری از این مجموعه در استرالیا شد. این چهار اتومبیل هنری بعد از نمایش در سیدنی برای مدتی در نیوزیلند و سپس هند به نمایش درمی آیند و از آن جا برای نمایش به اروپا منتقل می شوند. این تور نمایشی در سال گذشته از مالزی آغاز شد و سپس به سنگاپور، فیلیپین و کره رفت.

نمایشگاه نقاشی بی ام و قرار است از هفتم تا 11 ماه ژوئن در سیدنی برپا باشد. از سال 1975 این شرکت قدرتمند ماشین سازی این طرح را آغاز کرد. مسوولان این کمپانی طی این سال ها بارها به واسطه معماری ساختمان این کمپانی و نقاشی روی بدنه اتومبیل توسط هنرمندان نامی و ساخت فیلم های کوتاه با محوریت بی ام و با دنیای هنر ارتباط برقرار کرده اند.

در حال حاضر این شرکت تقریبا 15 ماشین هنری در اختیار دارد که چهار نمونه اصلی آن که شامل کارهای اندی وارهول و دیگران است در موزه هایی همچون بیلبائو، رویال آکاری لندن، لوورپاریس و موزه هنر مدرن نیویورک به نمایش گذاشته می شوند. کارشناسان هنری این آثار را ترکیبی معجزه آسا از صنعت و هنر می دانند.