آرشیو پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۴
صفحه آخر
۲۴

نمایش «اخراجی های 1‎/5» در مسکو

فیلم سینمایی «اخراجی های 1‎/5» به کارگردانی مسعود ده نمکی، سه شنبه شب در مسکو به نمایش درآمد.

به گزارش ایرنا، گروه زیادی از ایرانیان ساکن مسکو و جمعی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسان از این فیلم در سالن «خانه سینما» مسکو دیدن کردند.

مسعود ده نمکی کارگردان و محمدرضا شریفی نیا بازیگر اخراجی ها نیز که به دعوت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در مسکو به سر می برند در سالن نمایش حضور یافته و در پایان فیلم به سؤال ها و انتقادهای تماشاگران در مورد این فیلم پاسخ دادند. افزوده شدن 30 دقیقه به بخش پایانی این فیلم، آن را به «اخراجی های 1‎/5» موسوم کرده است.

«ده نمکی» گفت: در ایران مجوز افزودن این بخش 30 دقیقه ای به فیلم و نمایش عمومی آن داده نشد و لذا این نخستین باری است که فیلم بدین ترتیب نمایش عمومی داده شده است.

این بخش از فیلم، نحوه زندگی پس از جنگ چند تن از شخصیت های اصلی داستان «اخراجی ها» را نشان می دهد که توجهی به آنها نشده و با مشکلات فراوان جسمی، مادی و روحی زندگی می کنند و یکی از آنها نیز به دلیل مسمومیت شیمیایی در جنگ، در آستانه شهادت قرار دارد ولی دیگران بیماری وی را ناشی از اعتیاد به مواد مخدر می دانند.

یکی از تماشاگران از ده نمکی پرسید «اگر چنین فیلمی را کارگردانی دیگر می ساخت، آیا شما وی را مورد انتقاد قرار نمی دادی، همان گونه که فیلم «آژانس شیشه ای» حاتمی کیا را «آژانس گیشه ای» نامیدید؟

«مسعود ده نمکی» نیز گفت: پیش از ساخت «اخراجی ها»، فیلمنامه را نزد حاتمی کیا برده و از وی خواستم که این فیلم را بسازد ولی نپذیرفت.