آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
اخبار داخلی
۳

دانشمند زن ایرانی عنوان برترین زیست شناس سلولی جهان را به دست آورد

دکتر مینا بیسل، بیولوژیست ایرانی آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی از میان 30 دانشمند برجسته از سراسر جهان، موفق به دریافت جایزه <پزکولر2007 > شد.

به گزارش ایسنا، منابع خبری ایتالیا، جایزه <پزکولر>2007 را به مثابه جایزه نوبل در رشته غددشناسی عنوان و خاطر نشان کرده اند که بیسل با کسب این جایزه به عنوان برترین زیست شناس سلولی در جهان معرفی شده است.

این جایزه در رشته غددشناسی از 21 سال قبل از سوی موسسه <پزکولر> و جایزه بین المللی تحقیقات در زمینه سرطان به دانشمندان در علوم مرتبط با مقابله با سرطان اعطاء می شود. دکتر بیسل در تحقیقات خود در رشته غدد شناسی موفق به کشفیات تازه ای در زمینه رفتار ماتریکس فراسلولی در پاسخهای سلولی شده است. مینا بیسل در تهران متولد شده اما در جوانی با دریافت بورسیه به ایالات متحده رفته و پس از تحصیل در رشته های شیمی، بیوشیمی و باکتری شناسی، در سال 1969 در مقطع دکترای رشته میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شده است.

وی این جایزه را برای نتایج مطالعاتش در زمینه توانایی زیرمحیطهای تغییرات سلولی، تبدیل شدن آنها به تومورها و امکان استفاده از یک سلول سرطانی برای رفتارهای عادی سلول ها دریافت کرده است. این دانشمند زن ایرانی که مدتی ریاست انجمن بیولوژی سلولی آمریکا را برعهده داشته، در طول سال ها تحصیل و فعالیت علمی خود جوایز متعددی دریافت کرده است.