آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
اخبار داخلی
۴

حفاری میدان گازی پارس شمالی پایان امسال آغاز می شود

پیش بینی می شود مدت تعمیر دکل شهید مدرس هفت تا هشت ماه طول بکشد که چنانچه انتقال دکل در خرداد ماه انجام شود، عملیات حفاری میدان گازی پارس شمالی تا پایان سال 86 آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، علی اکبر باصفت - مدیر برنامه ریزی شرکت ملی حفاری ایران - با بیان این مطلب اظهار کرد: دکل شهید مدرس برای باز سازی آماده شده است که تا اوایل خرداد ماه به یارد شرکت Rayal Oysper در خارج از کشور منتقل خواهد شد. وی افزود: این دکل به منظور باز سازی و بهینه سازی برای حفر 48 حلقه چاه در چهار فاز پارس جنوبی از طریق دریا به خارج از کشور منتقل خواهد شد. به گفته وی در حال حاضر عملیات مهندسی از سوی مهندسان شرکت ملی حفاری انجام و شرح کار تهیه شده است.

همچنین در مناقصه بین المللی، شرکت Rayaloysper به عنوان پیمانکار انتخاب و مسئولیت باز سازی دکل شهید مدرس به عهده آن گذاشته شده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری به بازدید کارشناسان شرکت پیمانکار از دکل شهید مدرس اشاره و یادآوری کرد: در دوره باز سازی، دکل شهید مدرس مطابق درخواست کارفرما (شرکت نفت و گاز پارس) باز سازی و بهینه سازی خواهد شد. به گفته او لازم است تغییرات فنی درخواست شده از سوی کارفرما توسط شرکت پیمانکار بررسی ومشخص شود که آیا امکان ایجاد تغییرات فنی درخواست شده وجود دارد یا خیر؟ که پس از بررسی نهایی درخواست ها از سوی شرکت پیمانکار، نتیجه مورد تایید سازمان های ملی و بین المللی (به عنوان بازرسی شخص ثالث) قرار خواهد گرفت.

در آن مرحله شرکت Rayal oysper می تواند مطابق درخواست کارفرما، بهینه سازی دستگاه را انجام دهد؛ بنابراین لازم است برای انجام تعمیرات ابتدا مکان سنجی فنی آنها بررسی و تایید شود. باصفت از اجرای همزمان انتقال دکل شهید مدرس و آغاز مطالعات تغییرات فنی از سوی شرکت پیمانکار خبر داد و گفت: پیش بینی می شود مدت تعمیر دکل هفت تا هشت ماه طول بکشد که چنانچه انتقال دکل در خرداد ماه انجام شود، عملیات حفاری میدان گازی پارس شمالی تا پایان سال 86 آغاز خواهد شد.