آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
شهرستان ها
۸

قزوین، جزو 10 شهر بلاخیز جهان است

قزوین - خبرنگار اطلاعات: استان قزوین از نظر بلایای طبیعی در رده 10 شهر اول دنیا قرار دارد.

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان قزوین گفت: براساس آمار میانگین زیان های ناشی از حوادث غیرمترقبه 10 سال گذشته به مجموعه امور زیربنایی بخش مسکن و کشاورزی استان 570 میلیارد ریال برآورد شده است که این میزان 2 برابر بودجه استان است.

علی محمد آهنی وقوع دو زمین لرزه با مقیاس ریشتر بالا، 4 سال خشکسالی و 3 سال سرمازدگی به محصولات کشاورزی را از مهمترین حوادث در این مدت عنوان کرد و افزود: براثر این بلایا زیان های جبران ناپذیری به امور کشاورزی استان قزوین وارد شده است.

وی تصریح کرد: در آخرین تحقیقات و بررسی ها 226 منطقه که در معرض لغزش و رانش زمین قرار دارند در استان شناسایی شده است.

به گفته وی از این تعداد 6 روستای چاله، اولنک، توان، خشک چال، سفیدآب و خنجر بناق در معرض خطر رانش زمین قرار گرفته اند.

آهنی، زه کشی، دیوارسازی و جلوگیری از نفوذ آب را از راهکارهای اصلی برای پایدارسازی این مناطق برشمرد و افزود: در صورتی که امکان انجام مقاوم سازی روستاها فراهم نباشد باید اهالی روستا به محلی امن انتقال یابند.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر در استان گفت: زیان های ناشی از بارندگی، باد، توفان و سرمازدگی به محصولات کشاورزی در چند روز گذشته در استان قزوین حدود 32 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: براثر بارندگی های اخیر در استان قزوین به مجموعه باغها و اراضی استان بین 20 تا 100 درصد زیان وارد شده است.

وی اطلاع رسانی به موقع، توجه به حوادث غیرمترقبه استان و مطالعه و تحقیقات علمی را از اصلی ترین راهکارهای جلوگیری از زیان های ناشی از بلایای طبیعی استان قزوین عنوان کرد.

آهنی در پایان، انجام مطالعات دفع آب های زیرزمینی، مطالعه ارزیابی خسارات زلزله در شهر قزوین، تهیه اطلس بلایای طبیعی استان، تهیه نرم افزار مدیریت غیرمتمرکز رایانه ای بلایای طبیعی و... را از اهم فعالیت های ستاد حوادث استان قزوین برشمرد.