آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
حوادث
۱۳

رئیس قوه قضائیه: معالجه بیماران، نباید مشروط به تامین هزینه های درمان شود

سرویس خبر: آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: حفظ حیات انسان یکی از تکالیف مهم و شرعی، خصوصا برای پزشکان معالج، موضوع حفظ جان بیمار و درمان وی یک واجب شرعی و قانونی است.

رئیس قوه قضائیه در دیدار محمدباقر لنکرانی، وزیر بهداشت و معاونان وی افزود: مساله درمان بیمار، یک بحث جدی و بسیار مهم است و از نظر اسلام و شرع مقدس حفظ صحت و سلامت انسان خصوصا در شرایط فوریت های پزشکی، امری واجب و ضروری است.

رئیس قوه قضائیه گفت: نپذیرفتن بیماری و درمان نکردن وی تنها به دلیل نداشتن توانایی مالی در پرداخت هزینه های درمان قطعا عملی خلاف شرع و قانون اساسی است.

آیت الله هاشمی شاهرودی تاکید کرد: مسئولان بیمارستان ها و پزشکان معالج از نظر شرعی مکلفند که بیمار را مداوا و هزینه های آن را از بیمار دریافت کنند و در صورت ناتوانی وی از پرداخت هزینه ها، باید دولت بیمه یا صندوق های حمایتی این هزینه ها را متقبل شوند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اهمیت حفظ حیات انسان در اسلام و تکلیف شرعی پزشکان معالج در این خصوص گفت: نباید معالجه بیمار مشروط و منوط به تامین هزینه های درمان شود و هیچ کس حق ندارد درمان بیمار را خصوصا در شرایط فوریت های پزشکی به این دلیل متوقف کند.

وی خطاب به مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور گفت: مسئولان باید با توجه خاص به این مطلب مهم و با اعمال نظارت های قوی و دقیق اجازه ندهند که خدای نخواسته فرضا بیماری به دلیل نداشتن توانایی مالی از درمان لازم محروم شود.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: پذیرش بیمار از سوی بیمارستان ها و مراکز درمانی و معالجه وی بدون شرط تامین هزینه های درمان باید در جامعه ما به یک فرهنگ تبدیل شود چرا که این فرهنگ مطابق با روح و اصول اسلامی است که برای حفظ حیات انسان ارزش فوق العاده ای قائل است.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: باید سازوکاری تعبیه و ایجاد شود که طبقات و افراد کم درآمد به هیچ وجه از درمان و معالجه لازم محروم نشوند و هزینه های آنها در صورت اثبات نداشتن توانایی مالی، از طریق دولت یا صندوق های رفاه و تامین اجتماعی پرداخت شود.