آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۴۶۲
اقتصاد ایران
۲

اولین گزارش جامع نظارتی برنامه چهارم روی میز برقعی

مهر- اولین گزارش نظارتی برنامه چهارم توسعه در سه جلد و با بیش از 2000 صفحه برای ویرایش نهایی به امیر منصور برقعی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تقدیم شده است.

معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اولین گزارش نظارتی برنامه چهارم توسعه را در سه جلد و با بیش از 2000 صفحه نهایی کرده و برای ویرایش نهایی به دفتر ریاست این سازمان فرستاده است. هم اکنون دو مشاور ارشد امیر منصور برقعی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال بررسی شاخص های اقتصادی موجود در این گزارش هستند.

پس از تایید نهایی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اولین گزارش جامع نظارتی در سد جلد و با بیش از 2000 صفحه منتشر می شود.

گفتنی است، گزارش سالانه نظارتی برنامه سوم توسعه هر سال در شهریورماه به مجلس ارسال می شد. این گزارش در سال پایانی دولت اصلاحات در تیرماه نهایی شد و به مجلس رفت.

اما ماده 157 قانون برنامه چهارم اعلام می دارد به منظور حسن اجرای برنامه چهارم، رییس جمهور گزارش نظارت و ارزیابی پیشرفت هر سال برنامه را تا پایان آذرماه سال بعد به مجلس شورای اسلامی ارایه کند که مجلس معتقد است تاکنون این کار صورت نگرفته است.

براساس همین ماده، عملکرد متغییرهای عمده کلان و بخشی مانند تولید، سرمایه گذاری، تجارت خارجی، تراز پرداختی های دولت، بودجه، بخش پولی و تورم، اشتغال و بیکاری، عملکرد سیاست های اجرایی و مواد قانونی برنامه هر سال باید بررسی و ارزیابی شود.

گزارش مهر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی حاکی از آن است که خلاصه اولین گزارش نظارتی برنامه چهارم پس از آن که در سال گذشته به نهاد ریاست جمهوری ارسال شد، همچنان بین این نهاد و سازمان مدیریت این گزارش در رفت و آمد است و با وجود تاخیر بیش از چهار ماهه، هنوز رییس جمهوری به صورت رسمی گزارش فوق را به مجلس تقدیم نکرده است.در این میان به دستور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی معاونت امور اقتصادی این سازمان مامور نهایی شدن گزارش جامع نظارتی برنامه چهارم و اعمال نظرات نهاد ریاست جمهوری شده بود که هم اکنون این معاونت گزارش مربوطه را نهایی کرده است.