آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۴۶۲
کشاورزی - بازرگانی
۶

رشد 21 درصدی واردات میوه در سال 85 /219 میلیون دلار میوه وارد شد

واردات میوه در سال گذشته با 33 درصد افزایش نسبت به سال 84 از 181 میلیون و 545 دلار به 219 میلیون و 985 دلار رسید.

آمارهای مقدماتی گمرک ایران نشان می دهد که در سال 84 ایران از 19 کشور جهان و دو منطقه آزاد قشم و کیش انواع میوه را به مبلغ 181 میلیون و 545 دلار وارد کرده است. عمده این واردات انگور، پرتقال، نارنگی، موز، آناناس و سیب درختی بوده است.

براساس این گزارش هندوراس، کلمبیا، مصر، ساحل عاج، تایلند، شیلی، اکوادور، آفریقای جنوبی، فیلیپین، پاناما و امارات متحده عربی کشورهایی بوده اند که واردکنندگان ایرانی از آن ها انواع میوه را وارد کرده اند، اما در سال 85 نه تنها واردات میوه 33 درصد افزایش یافت بلکه تعداد کشورهایی هم که واردکننده میوه به ایران بوده اند از 19 به حدود 30 کشور افزایش یافته است. از این لحاظ تعداد کشورهای صادرکننده میوه به ایران در سال 85 نسبت به سال 84 حدود 57 درصد رشد داشته اند.

کشورهایی چون مغولستان، آمریکا، کانادا، لهستان، ترکیه، مالدیو، کویت، آلمان، قطر، ویتنام، بحرین و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که در سال 85 به جمع واردکنندگان میوه به ایران اضافه شده اند.

واردات میوه به ایران در دو ماه گذشته به شدت رونق گرفته است،_به گونه ای که غیر از موز و آناناس که به طور سنتی همواره و حتی در سال های جنگ وارد ایرانی شد، طیف وسیعی از انواع میوه وارد کشور شده است. این واردات به ویژه درباره انواع مرکبات، سیب درختی و انگور پرسش های بی پاسخی را نسبت به این سیاست دولت به همراه داشته است.

براساس این گزارش; در تمام این دو سال همواره دولت ناتوان از کنترل قیمت میوه که بارها به آن اشاره می کرد، چاره ای جز کاهش تعرفه واردات میوه و در نتیجه افزایش میزان واردات نداشته است.هم اکنون ایران پنجمین تولیدکننده مرکبات در دنیا و اولین در خاورمیانه است. میزان تولید مرکبات ایران حدود چهار میلیون و 500 هزار تن برآورد می شود. ایران یک سوم تولیدات میوه خاورمیانه را هم در اختیار دارد.