آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۴۶۲
صفحه آخر
۲۴
شفای امروز

کوچک ترین فردی که پیوند کبد دریافت کرده

یک پسر 100 روزه در چین کوچک ترین فرد این کشور شد که تحت عمل جراحی پیوند کبد قرار گرفته است.پزشکان مرکز جراحی بیمارستان شن هوا در یک عمل جراحی سخت و طولانی مدت 9 ساعته بخشی از کبد مادر این پسر 106 روزه را به فرزندش پیوند زدند. گزارش های اولیه حاکی از این است که حال مادر و کودکش خوب است.

اگر این پسربچه که نامش هائو است حال عمومی خوبی داشته باشد و بدنش پیوند را رد نکند طی سه یا چهار هفته دیگر از بیمارستان مرخص خواهد شد.پزشکان چینی در این جراحی 215 گرم از بافت کبد مادر را برداشتند و به کودکش پیوند زدند.این پسربچه از نوعی بیماری مادرزادی مجاری صفراوی به نام آترزی بیلیاری داکت که به معنای شکل نگرفتن مجاری صفراوی است، رنج می برد. دکتر وانگ ژوئن یکی از جراحان این کودک در این مورد گفت: «کبد این کودک به شدت به دلیل بیماری آسیب دیده بود و اگر ما اقدام به انجام عمل پیوند کبد نمی کردیم به احتمال بسیار زیاد طی یکی دو سال آینده او به دلیل ابتلا به نارسایی کبدی فوت می کرد. ما راه دیگری جز پیوند کبد برای این کودک نداشتیم.»

دکتر وانگ می گوید که پزشکان تصمیم گرفته اند، عمل جراحی پیوند کبد را در کودک در حالی که سن او خیلی کم است انجام دهند چرا که هر چه قدر سن کودک و بافت کبدی پیوند شده به او کوچک تر باشد، خطر آن کم تراست. در واقع سن کم کودک باعث می شود که سیستم ایمنی او که کامل شکل نگرفته است، کم تر به بافت جدید واکنش نشان بدهد و در نتیجه احتمال رد پیوند کم تر شود.عمل جراحی این مادر و فرزند در ساعت 8 و 30 دقیقه در بیمارستان شن هوا آغاز شد و در ساعت 17 و 30 دقیقه پایان یافت.