آرشیو چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶، شماره ۴۹۰
عمران و ساختمان
۵

روند صعودی قیمت وام 18میلیونی مسکن متوقف شد

فارس- اشباع بازار نقل و انتقال وام مسکن از عرضه وام، روند صعودی قیمت وام مسکن را متوقف کرد.

بنابراین گزارش، خرید و فروش وام مسکن در بازار که پس از یک دوره وقفه مجددا به حالت عادی خود بازگشته است به دلیل عرضه وام مسکن از سوی دارندگان به بازار موجب شده تا قیمت آن تا حدودی کنترل شده و ثابت باقی بماند.

بنابراین گزارش، وام مسکن در بازار پس از این که قرار شد در ابتدای خردادماه جاری شرایط پرداخت آن از سوی بانک مسکن تغییر کند به یکباره با افت قیمت مواجه شد اما بعد از گذشت چند روز قیمت ها روند صعودی به خود گرفت. براساس این گزارش، پس از گذشت حدود 36 روز از ابتدای خردادماه جاری برخی از دارندگان وام مسکن پس از این که شرایط دریافت وام را از بانک مسکن اخذ کردند ترجیح دادند تا وام مسکن خود را در بازار به فروش برسانند.» این گزارش به نقل از فروشندگان می افزاید: «قیمت وام مسکن در بازار به دلیل تعداد کم آن در ماه گذشته رشد قابل ملاحظه ای نسبت به روزهای ابتدایی خرداد ماه داشت، اما با گذشت زمان و ورود این وام ها به بازار روند صعودی قیمت ها متوقف شد.»

آنان می گویند: «تغییر شرایط پرداخت وام مسکن موجب شد تا تعداد وام مسکن در اوایل خرداد کاهش و قیمت ها افزایش یابد. این کاهش عرضه در بازار موجب شد تا وام 18 میلیون تومانی مسکن در همان روزها در بازار بدون هزینه قطعی و رهنی در دفاتر اسناد رسمی سه میلیون و 750 هزار تومان تا چهار میلیون تومان در بنگاه ها خرید و فروش شود.در حال حاضر نیز قیمت آن در بازار با تمام هزینه ها چهار میلیون و 300 هزار تومان است. به گفته آنان، هزینه قطعی و رهنی واحد های مسکونی در دفاتر اسناد رسمی بستگی به متراژ آن واحد مسکونی دارد که به طور متوسط برای یک واحد مسکونی 45 متری باید 250 هزار تومان تا 300 هزار تومان از طرف خریدار وام هزینه شود.