آرشیو چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶، شماره ۴۹۰
اقتصاد - جهان
۷

دو شرکت بزرگ نفتی جهان از ونزوئلاخارج می شوند

ایسنا- دو شرکت بزرگ نفتی جهان قرارداد فعالیت در مهم ترین میدان نفتی ونزوئلارا نپذیرفتند.

دولت ونزوئلادر ادامه سیاست ملی کردن صنعت نفت خود، کنترل اکثر فعالیت های منطقه موسوم به کمربند اورینوکو را به دست گرفته است، اما برخی منابع خبری در شرکت ملی نفت ونزوئلا(پی دی وی اس ای) می گویند که این شرکت نتوانسته به توافقی با شرکت های نفتی کونوکو فیلیپس و اکسون موبیل بزرگ ترین شرکت های نفتی جهان بر سر نقش آینده آن ها برسد.

گفته شده که منطقه کمربند اورینوکو می تواند ونزوئلارا به بزرگ ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کند و شرکت نفت ونزوئلاعملیات اکتشاف در این منطقه را بر عهده دارد.

ذخایر نفتی این منطقه تاکنون 80 میلیارد بشکه تخمین زده شده، اما میزان واقعی آن ممکن است بسیار بیش تر از این رقم باشد و انتظار می رود ونزوئلارا به بزرگ ترین منبع نفتی جهان تبدیل کند.

هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، از شرکت های خصوصی خواسته است در راستای سیاست ملی کردن صنعت نفت، بخش اعظم اختیارات خود را به دولت این کشور واگذار کنند.

شش شرکت بین المللی که در ونزوئلافعالیت می کنند، چاره ای جز پذیرش این سیاست جدید ندارند اما مذاکرات شدیدی برای دریافت غرامت در حال انجام است. گفته می شود چهار شرکت از شش شرکت یاد شده با دولت ونزوئلابه توافق رسیده اند و به فعالیت خود در این کشور ادامه می دهند اما دو کشور آمریکایی کونوکو فیلیپس و اکسون موبیل تاکنون به توافقی نرسیده اند. این در حالی است که مهلت دستیابی به توافق روز سه شنبه به پایان می رسد.

به این ترتیب دو شرکت یاد شده احتمالابه فعالیت خود در ونزوئلاخاتمه می دهند.