آرشیو چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶، شماره ۴۹۰
بازار کالا
۱۴

رشد بازار دستمال کاغذی در خاورمیانه همگام با بازار جهانی رخ می دهد

خاورمیانه یکی از بازارهای نوظهور برای دستمال کاغذی به شمار می رود. امکانات بالقوه در این منطقه بسیار زیاد و سودآوری این بازار نیز چشمگیر ارزیابی می شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه Tissueworld، در حالی که تنش های نظامی و بی ثباتی سیاسی آینده خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داده، آینده این بازار رو به رشد در بلندمدت مثبت به نظر می رسد. طی چند سال گذشته، در این منطقه تقاضا برای دستمال کاغذی به سرعت افزایش یافته است. به گفته سامی متانی از شرکت ملی کاغذ ابوظبی، نرخ رشد تقاضا برای دستمال کاغذی در خاورمیانه بین پنج تا 10 درصد در سال است. متانی، دلیل رشد تقاضا در این منطقه را افزایش میزان مصرف می داند. با این حال، سرانه مصرف دستمال کاغذی در خاورمیانه هنوز هم بسیار پایین تر از سایر نقاط جهان است. به عنوان مثال، در عمان (یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس) سرانه مصرف دستمال کاغذی تنها یک کیلوگرم است. این در حالی است که این رقم در آمریکا و اروپا به ترتیب 23 و 16 کیلوگرم است.

یکی از عوامل موثر بر رشد بازار دستمال کاغذی خاورمیانه، افزایش شدید بهای نفت خام است. با افزایش بهای نفت خام، میزان درآمد کشورهای نفت خیز منطقه به شدت بالارفته و امکان افزایش قدرت خرید مردم را فراهم کرده است. از سویی دیگر، این امر امکان سرمایه گذاری در تولید دستمال کاغذی را نیز به وجود می آورد. در کنار سایر عوامل، رشد جمعیت نیز از عوامل موثر بر افزایش مصرف دستمال کاغذی به شمار می رود.

طی سال های اخیر، تعدادی از کارخانه های تولید دستمال کاغذی اروپا به خاورمیانه منتقل شده اند. دلایل این امر، اولاتوقف رشد مصرف در اروپا و ثانیا، ارزان تر بودن هزینه های تولید در خاورمیانه است.

یکی دیگر از محورهای مهم بازار دستمال کاغذی، موضوع افزایش قیمت هاست. طی دهه گذشته، قیمت جهانی انواع دستمال کاغذی روندی رو به رشد داشته است. هر چند افزایش میزان تولید، احداث کارخانه های جدید و توسعه فن آوری های جدید می تواند موجب کاهش قیمت ها شود، اما عواملی همچون افزایش هزینه های تولید (نیروی کار، انرژی و...) و از آن مهم تر افزایش شدید میزان مصرف جهانی موجب رشد نرخ تقاضا و بالارفتن قیمت ها شده است. کارشناسان این صنعت پیش بینی می کنند که در صورت تداوم رشد تقاضا، می توان انتظار داشت که قیمت ها بیش از پیش افزایش پیدا کند.