آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۲۹
سیاست
۶

انتشار کتاب جدید علیه تهران در واشنگتن

شورای سیاست خارجی امریکا)AFPC(به منظور معرفی کتاب تازه خود علیه ایران، کنفرانسی مطبوعاتی در باشگاه ملی مطبوعات برگزار کرد. به گزارش ایلنا این کتاب با عنوان «رویارویی با تهران: استراتژی های برخورد با جمهوری اسلامی» چگونگی برخورد با ایران به عنوان آنچه که «یکی از بزرگ ترین خطراتی که امنیت امریکا و جهان را تهدید می کند» می نامند را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است.

بنابراین گزارش، «ایلان برمن» معاون این مرکز تحقیقاتی و ویراستار کتاب، با معرفی «تام ریج» رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی ایالات متحده امریکا کنفرانس را آغاز کرد. «تام ریج» که دوبار به سمت فرمانداری ایالت «پنسیلوانیا» برگزیده شده و نخستین وزیر امنیت ملی امریکا بوده است، در مورد خطرات «جمهوری اسلامی» که نه تنها امریکا بلکه جهان آزاد را تهدید می کند، سخن گفت. وی ادعا کرد که ایران در انزوای سیاسی قرار گرفته است و از دنیای آزاد فاصله می گیرد. به عقیده تام ریج، بهترین راه حلی که امریکا باید در این زمینه پیش گیرد، «اعمال تحریم های گسترده اقتصادی علیه ایران است.» تام ریج در سخنانش بارها تاکیدکرد که «حمله نظامی»، آخرین گزینه برای حل بحران موجود است و دیپلماسی و مذاکرات سیاسی بهترین روش برای دستیابی به تفاهمی مشترک برای حل صلح آمیز این مشکل است. «ایلان برمن» معاون مرکز تحقیقاتی شورای سیاست خارجی امریکا در سخنان خود به جنبه های مختلف بحران موجود پرداخت و راه های مقابله با سیاست های کنونی جمهوری اسلامی را تشریح کرد. او نیز مانند تام ریج بر اهمیت گفت وگوهای دو جانبه تاکید کرد و گزینه نظامی را آخرین راه حل موجود دانست.

برمن ضمن مقایسه آنچه «بحران ایران» می نامید با «دوران جنگ سرد و حضور شوروی سابق»، گفت که امریکا اطلاعات دقیق و کاملی از جزئیات برنامه هسته یی ایران در دست ندارد و این در حالی است که در دوران جنگ سرد، امریکا آگاهی و اطلاعات لازم و کافی را از شوروی در دست داشت.

وی افزود که ایران باید جزئیات برنامه هسته یی خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد و با سازمان های بین المللی در این زمینه همکاری کند. ایلان برمن گفت: «امریکا نیز باید دیدگاه خود نسبت به ایران و مسائل آن را گسترش دهد.»