آرشیو یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۶۱۹۰
شهرستان ها
۱۶

باغ هرندی کرمان مجموعه ای از تمدن کهن کرمان

مجموعه باغ هرندی کرمان واقع در ابتدای خیابان فردوسی یکی از ساختمان های عهد قاجار این شهر است که وجوددو موزه باستان شناسی و سازهای سنتی در آن باعث شده تا این بنا اعتباری بیش از گذشته برای کرمانی ها و علاقه مندان به سازهای سنتی و آثار باستانی داشته باشد.

این باغ در دوره قاجار توسط “عدل السلطنه” یکی از صاحب منصبان نظامی آن دوره بنا نهاده شد ودر سال 1313 شمسی به مبلغ 40 هزار تومان به مرحوم ابوالقاسم هرندی که یکی از تجار مطرح کرمان بود فروخته شد. این مجموعه به دلیل توقف چند روزه رضاخان در مسیر سفر تبعیدش مورد توجه قرار گرفت و در سال 1354 توسط مالک باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد. باغ هرندی مدتی نیز به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر طبقه همکف ساختمان موجوددر آن به عنوان موزه سازهای سنتی و طبقه اول آن به عنوان موزه باستان شناسی مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

موزه باستان شناسی

هدف از ایجاد این موزه معرفی تمدن های کهن و باستانی استان کرمان و ارتباط تاریخی آنها بامحوطه های تاریخی همجوار می باشد.

در این موزه آثار تاریخی از تمدن های شهداد، حوزه فرهنگی هلیل رود، دوره تاریخی استان کرمان و بخش اسلامی به نمایش درآمده است. اشیای سفالی، مهره های سنگی و درفش فلزی از جمله اشیایی است که در بخش تمدن شهداد این موزه به چشم می خورد. کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح در شهداد (با نام قدیمی خبیض) مردمانی صنعتگری زیسته اند که با وارد کردن مواد اولیه از دوردست ابزار سنگی وفلزی ساخته و به مناطقی چون ترکستان، دره سند، سواحل جنوبی خلیج فارس و بین النهرین صادرمی کرده اند.

از حوزه فرهنگی هلیل رود نیز سفالینه های خاکستری رنگ بسیار ظریف با نقوش زیبای این حوزه به نمایش گذاشته شده است که متعلق به حداقل 5هزار سال پیش است.