آرشیو دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۴۵
اخبار خارجی
۱۶

تجمع اعتراض آمیز مردم قرقیزستان مقابل پایگاه نظامی آمریکا در بیشکک

ده ها نفر از مردم قرقیزستان در اعتراض به ادامه فعالیت پایگاه نظامی «گانسی» آمریکا در حومه شهر بیشکک تظاهرات کردند.

به گزارش فارس، روز شنبه ده ها شهروند قرقیزی علیه ادامه فعالیت پایگاه نظامی «گانسی» آمریکا در فرودگاه «ماناس» در حومه شهر بیشکک دست به تظاهرات زدند.

به نوشته سایت خبری «راس بالت» روسیه، تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی با عبارات «یانکی به خانه ات برگرد»، «سرباز قاتل باید مجازات شود» و «ما پایگاه آمریکایی نمی خواهیم»، خواستار خروج هر چه سریعتر نظامیان آمریکایی از خاک قرقیزستان شدند.

تحصن کنندگان همچنین خواهان جبران خسارات اقتصادی و پرداخت غرامت به خانواده هایی شدند که عزیزانشان به دلایل مختلف از سوی نظامیان آمریکایی کشته و یا دچار آسیب جسمی و روحی شده اند.

لازم به ذکر است که پارلمان قرقیزستان که قرار بود مسئله خروج پایگاه نظامی آمریکا از این کشور و تجدید نظر در قرارداد مربوطه با دولت آمریکا را در ماه ژوئیه بررسی کند، به دلیل مخالفت نمایندگان طرفدار غرب از این کار صرف نظر کرده و بررسی این مسئله به پاییز امسال موکول شده است.

جنبش «طرفداران خروج نظامیان آمریکایی» اعلام کرده است که در نظر دارد در پاییز تحصن های مشابهی را رو به روی ساختمان پارلمان قرقیزستان و نیز در جلو سفارت آمریکا در بیشکک نیز به راه اندازد.