آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۴۸
شهرستان ها
۱۱

هنر مخملبافی نقش برجسته کاشان احیا شد

مخمل نقش برجسته کاشان از صنایع دستی این شهرستان احیا شد و این هنر دیرینه درحال گسترش است.

محمد حسین دهقانی معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار داشت:هنر مخمل بافی نقش برجسته کاشان که مدت ها به فراموشی سپرده شده بود با همت استادکاران مخمل بافی کاشان در مرکز صنایع دستی و هنرهای سنتی کاشان احیا شد.

وی تصریح کرد: تنها کارگاه مخمل بافی اداره میراث فرهنگی کاشان در سال 1371 و توسط سید خلیل یاالله راه اندازی شد و اکنون معاونت صنایع دستی قصد دارد با هدف توسعه و ترویج این هنر به آموزش صنعت دیرینه مخمل بافی بپردازد که درحال حاضر 3هنرجو به اتفاق استاد کار خود در دو کارگاه مخمل بافی مشغول هستند.

دهقانی با اشاره به اینکه هنر مخمل نقش برجسته دارای پیشینه بسیار بوده و در دوره های مختلف تاریخی هنرمندان و بافندگان زیادی دراین رشته داشته است. افزود: بنابه اسناد و مدارک موجود مخمل که درواقع شاخص ترین صنایع نساجی در ایران محسوب می شود در دوران قبل از اسلام رایج بوده است اما در دوره اسلامی به خصوص عصر سلاجقه شکوفا شد و سپس در عصر طلایی صنایع دستی ایران در دوره صفوی به اوج و ترقی خود رسید.

به گفته وی پس از ماشینی شدن صنایع و تاسیس کارخانجات مختلف نساجی این هنر به فراموشی سپرده شد و از جمله مهمترین مراکز مخمل بافی در ایران کاشان بوده که در محلات مختلف این شهر کارگاه های مخمل بافی بسیاری فعال بوده و افراد زیادی نیز از طریق آن امرار معاش می کردند.