آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۰۴
اجتماعی
۴

قائم مقام اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم در گفت وگو با «ایران»: درس تربیت بدنی 3 واحدی می شود

گروه اجتماعی- وزارت علوم، آئین نامه افزایش تعداد واحدهای درس تربیت بدنی را از 2 واحد به 3 واحد در دستور کار خود دارد.

قائم مقام اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب به خبرنگار «ایران» گفت: وزارت علوم موظف است براساس برنامه چهارم توسعه، درس تربیت بدنی را از 2 واحد به 3 واحد برساند. بر این اساس نظرات اساتید دانشگاه ها و مربی های ورزشی درباره 3 واحدی کردن درس تربیت بدنی گرفته شده است و ما هم اکنون در حال تدوین سرفصل های آموزشی این درس هستیم.

دکتر حمیدرضا طاهری تاکید کرد: از ابتدای سال تحصیلی مراکز مشاوره ورزشی را در دانشگاه ها راه اندازی می کنیم که از اهداف اصلی این مراکز استعدادیابی ورزشی دانشجویان، شناسایی و برطرف کردن ناهنجاری اسکلتی دانشجویان، دادن شناسنامه ورزشی و برطرف کردن مشکلات روحی- روانی آنان با استفاده از ورزش است. به گفته وی سرانه فضای ورزشی در دانشگاه 60 صدم متر مربع است. این در حالی است که استاندارد فضای ورزشی در دانشگاه ها 2‎/5 متر مربع است.

وی با انتقاد از شیوه تدریس ورزشی در دانشگاه ها گفت: متاسفانه بسیاری از دانشجویان وحتی مربیان ورزشی به راحتی از فراگیری و تدریس تربیت بدنی می گذرند و هیچ اعتقادی به این درس ندارند اما مطمئن هستیم که درس ورزش بر تغییر نگرش و سلامت روح و جسم دانشجویان تاثیرگذار است.

وی معتقد است علاوه بر برخی دانشجویان، مردم هم علاقه چندانی به ورزش ندارند. در سال گذشته 5‎/69 درصد مردم در ورزش همگانی شرکت کرده اند. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته بیش از 50 درصد مردم در ورزش همگانی شرکت می کنند.

طاهری تاکید کرد: زیرساخت های ورزش در دانشگاه ها هنوز به حد استاندارد نرسیده است و وقتی زیرساخت های ورزشی در دانشگاه ها مطلوب نباشد مطمئنا دانشجو رغبتی به ورزش ندارد. به گفته او، نوع و نحوه تدریس درس تربیت بدنی به هیچ عنوان مطلوب نیست و وزارت علوم در حال تدوین سرفصل های جذاب برای این درس است.