آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۰۴
ایران زمین
۲۰

لزوم ایجاد کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی در همدان

همدان- خبرنگار «ایران»: 61 درصد از کشاورزان استان همدان کمتر از 5 هکتار زمین در اختیار دارند که این میزان زمین فاقد توجیه مالی و اقتصادی است و موجب افزایش مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها می شود.

بهروز مرادی، استاندار همدان با اشاره به این که سرانه درآمد مردم همدان 13 میلیون ریال است که این مبلغ 9 میلیون ریال کمتر از متوسط میانگین کشوری است، افزود: با اجرای طرح های کاربردی و کارشناسی شده اقتصادی باید عقب ماندگی این بخش را جبران کرد که یکی از این طرح ها افزایش کارخانه های فرآوری محصولات زراعی، باغی و دامی در روستا تا پایان سال 88 به عنوان یکی از سیاست های کلی مدیریتی استان است تا کشاورزان در کنار فعالیت کشاورزی خود سود بیشتری از تبدیل محصولات به سایر مواد مورد نیاز کشور به دست آورند.

مرادی اضافه کرد: گیاه «یونجه» به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات زراعی استان هم اکنون به صورت خام به دیگر استان ها صادر می شود که با ایجاد دامداری های صنعتی و پیشرفته می توان این محصول را در زنجیره تولید در استان قرار داد.

مرادی گفت: از جمعیت یک میلیون و 703 هزار نفری استان همدان، بیش از

42 درصد در روستاها سکونت دارند و با توجه به این میزان جمعیت روستایی باید سطح خدمات عمومی در روستاها افزایش یابد تا درآمد پایین و کمبود امکانات موجب مهاجرت آنها به شهرهای استان و افزایش حاشیه نشینی نشود. براساس سرشماری سال گذشته، 42 درصد از جمعیت استان در روستاها ساکن هستند که این رقم 10 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.