آرشیو چهارشنبه ۲۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۶۷
سیاست
۶

ساماندهی مرزهای ایران و عراق

فرمانده مرزبانی عراق و هیات همراه وی به منظور ساماندهای مرزهای این کشور با ایران روز سه شنبه با فرماندهان مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. به گزارش ایرنا، سرتیپ قاسم رضایی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در این نشست، هدف از این دیدار را ساماندهی مرزهای دو کشور، نصب میله های مرزی و جلوگیری از قاچاق و ناامنی در مرزها به ویژه در اروندرود دانست. وی یکی از مشکلات موجود در مرز ایران و عراق را قاچاق و ورود کالاهای ضد فرهنگی، سلاح و مشروبات الکلی از مرز عراق دانست. رضایی افزود: امیدواریم با این نشست تعاملات مرزبانی دو کشور براساس معاهدات قبلی باردیگر فعال شود تا مشکلات به حداقل برسد. در ادامه این دیدار سرلشکر محسن عبدالحسن لازم فرمانده نیروهای مرزی عراق گفت: بعد از فروپاشی حکومت صدام، تمام سازمان های حکومتی و نظام اداری این کشور از جمله مرزها دچار نابسامانی است. وی افزود: از زمانی که اوضاع را به دست گرفتیم متوجه شدیم هیچ پاسگاه مرزی وجود ندارد چون مردم عراق فکر می کردند هر چیزی که وجود دارد مربوط به صدام است و باید منهدم شود. عبدالحسن لازم با بیان اینکه ساماندهی و بازسازی مرزهای عراق یک تلاش مضاعف لازم دارد، اظهار داشت:«413 پاسگاه مرزی در سراسر کشور عراق وجود دارد که تا پایان سال میلادی امیدواریم به 530 پاسگاه برسد.» وی گفت: هم اکنون 37 هزار نیرو در مرزها به مرزبانی مشغول هستند و وضع خوبی در مرزها حاکم است. عبدالحسن لازم افزود: کنترل مرزها به صورت یکطرفه میسر نیست و کشورهای همسایه نیز باید همکاری لازم را داشته باشند. فرمانده مرزبانی عراق ادامه داد: هدف از سفرمان به ایران افزایش تعامل و همکاری های مرزبانی و کاهش مشکلات موجود است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا امریکایی ها در کنترل مرزهای عراق نظارت دارند یا خیر، افزود: امریکایی ها به هیچ عنوان در این زمینه دخالت ندارند و فقط در این زمینه پشتیبانی می کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که تروریست ها از چه کشوری وارد عراق می شوند درحالی که امریکا ادعا می کند این افراد از ایران وارد می شوند، گفت: با فروپاشی مرزها و ایجاد خلا میان مسوولان مرزبانی ایران و عراق، امریکایی ها از این فرصت سوء استفاده کردند و مطالبی را عنوان کردند که ما موافق نیستیم.