آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۹۸
حوادث
۱۵

هشدار محیط زیست گیلان نسبت به شکار عروس غاز

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نسبت به شکار و صید عروس غاز از گونه غازهای حمایت شده جهانی توسط شکارچیان هشدار داد.

عروس غاز از خانواده غازها است که حدود 15 سال است مسیر مهاجرت خود را از تالاب های استان گیلان در ایران تغییر داده و یکی از زیباترین گونه خانواده غازها می باشد که با رنگ بلوطی سینه و گلو و نوارسفیدی که چشم را از رنگ سیاه شکم جدا می کند قابل شناسایی است.

در ایران 5 گونه غاز به صورت زمستان گذرانی وجود دارند که گونه عروس غاز در سالهای گذشته از پرندگان مهاجر زمستان گذران کشور بوده است.

این پرنده در دو دهه اخیر مسیر مهاجرت خود را تغییر داده و به تالاب های ایران مهاجرت نمی کند ضمن اینکه در سالهای اخیر از این گونه پرنده به ندرت در تالاب های جنوب و جنوب غربی کشور دیده شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به جمعیت جهانی گونه عروس غاز به تعداد 700 هزار قطعه گفت: در ایران و در اوایل دهه 70 تا حدود 40 هزار قطعه از این پرنده شمارش شده اما از آن پس جمعیت این گونه به سرعت رو به کاهش نهاده است به نحوی که از دهه 90 این رقم به چند عدد در سال تقلیل یافته است که نشانگر تغییر مهاجرت این گونه می باشد.

کامران زلفی نژاد افزود: از سوی دیگر تغییرات شدید در حواشی تالاب های گیلان و بدنبال آن تخریب جایگاه های تغذیه ای این گونه و شکار بی رویه آن نیز از جمله عوامل تغییر رفتار مهاجرت عروس غاز بوده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آن تعداد قلیل پرنده عروس غاز نیز که به ایران مهاجرت می کنند توسط شکارچیان متخلف شکار می شوند گفت: محیط زیست گیلان با متخلفان شکار این گونه پرنده برخورد می کند.