آرشیو یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۰۶
اخبار کشور
۲

دیروز با صدور بیانیه ای خطاب به اشغالگران صورت گرفت / اعتراض شدید طالبانی به دستگیری یک ایرانی در کردستان عراق

رئیس جمهور عراق با انتقاد شدید از ارتش آمریکا به خاطر دستگیری یک مقام ایرانی، تاکید کرد که این اقدام توهین به حاکمیت عراق محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جلال طالبانی» در بیانیه ای که از سوی دفترش در بغداد منتشر شد، گفت: «ناخرسندی خود را به شما (ارتش آمریکا) درباره دستگیری این مقام غیرنظامی ایرانی که بدون مشورت با دولت کردستان اتفاق افتاده است، اعلام می کنم و این اقدام اهانت به دولت محلی به شمار می رود.»

طالبانی که خود نیز یک شخصیت کرد است، ادامه داد: «شما اقتدارمان را نادیده گرفتید. از شما می خواهم فورا به خاطر حفظ روابط با ایران و کردستان و همچنین به منظور سعادت کردستان این مقام ایرانی را آزاد کنید.»

ارتش آمریکا در حمله پنج شنبه به هتلی در سلیمانیه در شمال منطقه کردنشین عراق این شخصیت غیرنظامی ایرانی را دستگیر کرده است و ادعا می کند که وی یک افسر نظامی است که به طور مخفی از سوی نیروی سپاه ایران در این کشور جنگ زده فعالیت می کند.

ایران و دولت منطقه ای کردستان تاکید دارند که این تبعه ایرانی به عنوان عضوی از هیات تجاری در این کشور به سر می برد و خواستار آزادی فوری وی شدند.

کاظمی قمی: دستگیری تبعه ایرانی نقض حاکمیت عراق است

سفیر ایران در بغداد نیز گفت دستگیری اخیر یک ایرانی در عراق نقض حاکمیت این کشور و نمونه ای از اشتباهات آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن کاظمی قمی همچنین گفت امن ترین مرز عراق، مرز با ایران است و اشغالگران آمریکایی یکی از دلایل تروریسم هستند که از سال 2003 این کشور را ویران کرده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت ایرانی دستگیرشده بدست نیروهای آمریکایی در روز پنج شنبه گفت: «دولت عراق باید آزادی این ایرانی را تضمین کند.» ارتش آمریکا ادعا کرد نیروهای این کشور یکی از نیروهای سپاه قدس را دستگیر کرده اند. اما تهران اعلام کرده فرد دستگیرشده یک تاجر بوده است. کاظمی قمی گفت: «چنین اقدامی حاکمیت عراق را نقض می کند. این نمونه ای از اشتباهات آمریکا در عراق است.»