آرشیو یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۰۶
حوادث
۱۵

جدیدترین داروی درمان آلزایمر به تولید انبوه رسید

جدیدترین داروی درمان آلزایمر با نام «دونپزیل» که به صورت قرص مصرف می شود، به همت متخصصان داخل کشور و با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تولید انبوه رسید.

دکتر سید علیرضا مجد، مدیرعامل شرکت دارو درمان پارس که به مناسبت روز جهانی آلزایمر (30 شهریورماه) سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود: مصرف یک بار در روز، عوارض جانبی کمتر و اثربخشی مناسب از ویژگی های بارز این دارو است.

وی با اشاره به این که سایر داروهای درمان آلزایمر با افزایش دوز به صورت پلکانی هر سه یا چهار هفته از سوی پزشکان تجویز می شود ش و دو تا سه ماه طول می کشد تا حداکثر دوز دارو را بتوان برای بیمار تجویز کرد، یادآور شد: تنظیم دوز دونپزیل بسیار ساده است و پس از یک ماه دوز پنج میلی گرم آن به 10 میلی گرم افزایش یافته و این روند در طول درمان ادامه داده می شود.

به گفته دکتر مجد، مصرف دونپزیل در درمان آلزایمر شدید به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز رسیده است، اما مصرف سایر داروهای مشابه درمان آلزایمر تنها در موارد خفیف و متوسط مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قیمت دونپزیل تولید داخل برای هر قرص 150 تومان بوده که این رقم برای مشابه خارجی آن بین 3600 تا 4000 تومان است.

وی در مورد کیفیت تولید داروی دونپزیل تولید شده در داخل کشور گفت: از نظر کیفیت، هر داروی تولید داخل بایستی استانداردهای جهانی موردنظر وزارت بهداشت را کسب کند. در همین راستا در تولید این دارو نیز استانداردهای لازم رعایت شده و تاییدیه های لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دریافت شده است.