آرشیو چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۳۱
دانش و پژوهش
۷

«وکتوربیانی» کاندید واکسن سرطانی رحم

وکتوربیانی به عنوان کاندید واکسن درمان بیماران سرطانی گردن رحم به همت محققان دانشگاه تربیت مدرس طراحی شد.

به گزارش ایسنا، حسام میر شهابی، دانشجوی رشته ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس در پایان نامه خود با عنوان «طراحی و ساخت وکتوربیانی واجد ژن E6 پاپیلوما ویروس انسانی تیپ 16 و تایید بیان پروتئین شده در سلول های یوکاریوت» ، آورده است: سرطان گردن رحم دومین سرطان شایع زنان در سراسر جهان است ؛ بیش از 99 درصد سرطان های گردن رحم، واجد پاپیلوما و ویروس های انسانی هستند و تیپ غالب در این سرطان ها ، تیپ 16 ویروس است.

از آنجایی که پروتئین های E6 E7 پاپیلوها ویروس انسانی تیپ 16 به طور مداوم در همه مراحل سرطان گردن رحم بیان می شوند، لذا می توان از آنها به عنوان اهداف ایده آلی جهت تولید واکسن های درمانی و ایجاد شیوه های ایمنوتراپی علیه تومورهای پاپیلوما استفاده کرد.

در تحقیقات این پایان نامه، پس از جدا سازی ژن E6 توسط PCR از نمونه بافت پارافینه و تعیین توالی ژن مورد نظر ، محصول PCR در داخل کلونینگ وکتور قرار گرفت و پس از اطمینان از کلونینگ صحیح ، ژن وکتور به میزان زیاد تکثیر شد.

در مرحله بعد، ژن مورد نظر از کلونینگ وکتور خارج و در وکتور بیانی PCDNA3-E6 جاسازی شد.

سپس وکتوربیانی به درون سلول های یوکاریوتی ترانسفکت شد و به منظور تایید بیان پروتئین نوترکیب E6 ، آزمایش های RT-PCR ، ایمنودات بلات و وسترن بلات با استفاده از موندکلونال آنتی بادی انجام گرفت .

به گفته این پژوهشگر، پس از بررسی های ایمونولوژیک و تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی مشخص شد که می توان از وکتوربیانی طراحی شده به عنوان کاندید واکسن جهت درمان بیماران سرطان گردن رحم استفاده کرد.