آرشیو یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۷۸
داخلی
۵

گام جدید برای همگرایی منطقه ای در تاشکند

گروه بین الملل- درست یک ماه پس از اجلاس مهم خزر در تهران کشورهای حوزه آسیای مرکزی به اتفاق چین و روسیه گام جدید برای همگرایی را در تاشکند برداشتند. این ابتکار عمل در قالب اجلاسی با حضور نخست وزیران و معاونان رؤسای جمهوری کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری های شانگهای به منصه ظهور رسید.

شرکت کنندگان در اجلاس تاشکند در بیانیه پایانی این اجلاس باتاکید بر توسعه همکاری بین کشورهای عضو وناظر،اظهار امیدواری کردند که قراردادهای امضا شده بین کشورهای شرکت کننده در این اجلاس برای توسعه بیش از پیش روابط دوستانه و همکاری های همه جانبه منطقه مفید باشد.

به گزارش ایرنا شرکت کنندگان در اجلاس نخست وزیران شانگهای تلاش برای توسعه اقتصادی و تجاری و بهره وری متقابل از امکانات کشورهای شرکت کننده و همچنین تعیین تسهیلات بانکی و گمرکی برای رشد اقتصادی منطقه را از اهداف مهم سازمان همکاری شانگهای دانستند و بر تلاش برای حفظ صلح و ثبات و امنیت منطقه با همکاری و هماهنگی کشورهای عضو و ناظر تاکید کردند. به گزارش ایرنا در اجلاس شانگهای در تاشکند، نخست وزیران کشورهای ازبکستان، روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و مسئولان اجرایی سازمان همکاری های شانگهای حضور داشتند.

براساس همین گزارش، در این اجلاس پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری ایران و همچنین مقام های عالی کشورهای هند و مغولستان و پاکستان به عنوان ناظر و معاون رئیس جمهوری افغانستان به عنوان میهمان شرکت کردند.

چین، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان 6 عضو سازمان همکاری شانگهای هستند و جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان و مغولستان نیز 4 عضو ناظر آن به شمار می آیند.این سازمان در سال 2001 با هدف حل مسائل مرزی و منطقه ای از سوی 5 کشور چین، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و قرقیزستان که دارای مرز مشترک هستند تشکیل شد.