آرشیو دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۶
اخبار کشور
۳

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در غرفه کیهان: سختگیری های مقطعی برای فرهنگ سازی در رانندگی است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در گفت و گو با کیهان اعلام کرد: مردم کشورمان از تعطیلات نوروز سال 87 نماد جدیدی از رفتار پلیس در جاده ها و شهرها مشاهده خواهند کرد.

سرتیپ «حمید رویانیان» که در چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات در محل غرفه کیهان حاضر شده بود، با تاکید بر لزوم آموزش بیشتر ماموران راهنمایی و رانندگی، از استانداردسازی رفتار آنان در کل کشور تا پایان سال جاری خبر داد و به عنوان مثال تاکید کرد که: ماموران موظفند برای جریمه کردن خودروها، خود به سمت راننده بشتابند نه اینکه او را مجبور به پیاده شدن از خودرو کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما اعلام کرد: در سال گذشته 51 میلیون قبض جریمه صادر شد که بر این اساس حدود 250 تا 300 میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شده است.

رویانیان سهم تهرانی ها را از جرایم رانندگی، 25 درصد این مقدار اعلام کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار کیهان که از علت مقطعی اجرا شدن برخی قوانین از جمله حرکت در بین خطوط، عدم عبور از چراغ زرد، عدم تجاوز به محدوده خط کشی عابر پیاده در چهارراهها و... سوال کرده بود، پاسخ داد: مقطعی بودن تاکید ما روی برخی قوانین عمدی است در حقیقت ما با این کار به نوعی به فرهنگ سازی در زمینه رعایت قوانین می پردازیم به طوری که الان شاید اکثریت قریب به اتفاق رانندگان، توجه به کمربند ایمنی را جدی می گیرند و این فرهنگ جدید الان جا افتاده است.

وی تاکید کرد: ما قصد حکومت نظامی نداریم که اگر هر راننده ای یکی از 167 جرم رانندگی را مرتکب شد بلااستثنا آنها را جریمه کنیم، بلکه می کوشیم رفتارهای صحیح به مرور و با همین شیوه مقطعی، نهادینه بشود که نهادینه هم می شود.

رویانیان اما یادآور شد: ما به مامورانمان گفته ایم که اولویت را درنظر بگیرند و در میان جرائم گوناگونی که اتفاق می افتد مانع مهمترین آنها شوند.

البته جرایم سر یک چهارراه، عبور از چراغ قرمز برای انضباط راهنمایی و رانندگی یک ناموس محسوب می شود و ما از هرچه بگذریم از این خطا نخواهیم گذشت.