آرشیو شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۵۴۱
اجتماعی
۱۸

دبیرکل کنفرانس سرطان آسیا - اقیانوسیه عنوان کرد / 50 درصد مرگ ومیر بیماران سرطانی در آسیا

دبیرکل کنفرانس سرطان آسیا - اقیانوسیه با اشاره به مرگ سالانه 7 میلیون نفر بر اثر انواع سرطان ها، گفت: نزدیک به 50 درصد مرگ ومیرهای ناشی از سرطان در کشورهای آسیایی رخ می دهد.

پروفسور کازاوا تاجیما نماینده ویژه مرکز بین المللی مبارزه با سرطان در منطقه آسیا - اقیانوسیه (UICC) با اشاره به ابتلای سالانه 12 میلیون نفر به انواع سرطان ها افزود: سالانه 7 میلیون نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند که نزدیک به 50 درصد این مرگ ومیر در کشورهای آسیایی رخ می دهد. بنابراین کنترل سرطان از اهداف استراتژیک کشورهای آسیایی به شمار می رود.

وی به ایسنا گفت: با توجه به گوناگونی ساختار نژاد، فرهنگ و اجتماع کشورهای آسیایی، سرطان معده، مری و کبد در کشورهایی مانند چین و ژاپن شایع بوده اما در کشورهای آسیای غربی و جنوبی مانند ایران، سرطان پستان و خون از شیوع بالایی برخوردار است. البته سرطان معده و مری نیز در این مناطق شیوع بالایی دارد. سرطان ریه و دهان نیز با توجه به افزایش مصرف سیگار در هند، شیوع بالایی دارد.

وی با بیان اینکه کنترل سرطان یکی از استراتژی های مهم UICC به شمار می رود، یادآور شد: کنترل مصرف سیگار در جهت کاهش سرطان ریه و دهان، کنترل عفونت های ویروسی و میکروبی برای کاهش سرطان های کبد، معده و مری و در نهایت تغذیه صحیح از راهکارها و برنامه UICC برای کنترل سرطان ها محسوب می شود. به طوری که با مصرف بسیار چربی ها، گوشت و مصرف کم سبزیجات خطر بروز برخی سرطان ها افزایش می یابد.

نماینده ویژه مرکز بین المللی مبارزه با سرطان در منطقه آسیا - اقیانوسیه با بیان اینکه ثبت سرطان از فعالیت های بسیار مهم در ایران به شمار می رود، اضافه کرد: پیشگیری از سرطان های معده و مری از جمله فعالیت های در حال انجام در ایران است اما مساله نگران کننده، افزایش سرطان پستان در زنان ایرانی است که باید در اولویت برنامه های پیشگیرانه قرار گیرد.