آرشیو چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۵۱
جهان
۳

یک روز پس از امضای توافق همکاری امریکا و عراق اتفاق افتاد / تیراندازی امریکایی ها به مینی بوس عراقی

گروه بین الملل: یک روز پس از امضای توافقنامه همکاری میان امریکا و عراق سربازان امریکایی با گشودن آتش به سوی یک مینی بوس عراقی که حامل کارمندان بانک بود چهار مسافر را کشتند. به گفته مقام های عراقی این تیراندازی در محله شعب در شمال بغداد صورت گرفت که گفته می شود یکی از پایگاه های شبه نظامیان شیعه است. پلیس عراق اعلام کرد این تیراندازی زمانی روی داد که راننده مینی بوس در حال حمل کارمندان بانک رشید بغداد به سر کارشان بود.

پلیس و مسوولان بیمارستان گفتند زمانی که مینی بوس به محل ایست بازرسی امریکایی ها رسید و کوشید از آن عبور کند سربازان امریکایی آتش گشودند که در نتیجه چهار مسافر از جمله سه زن عراقی کشته شدند اما ارتش امریکا اعلام کرد دو عراقی پس از آن کشته شدند. یکی از مدیران بانک رشید نیز گفت که این تیراندازی دو کشته برجا گذاشته است. شعب همان محله یی است که روز یکشنبه افراد مسلح نقابدار 11 تن از بستگان یک روزنامه نگار منتقد دولت عراق را کشتند. خبر این حادثه را همکاران این خبرنگار و گروه گزارشگران بدون مرز گزارش کردند اما عبدالکریم خلف سخنگوی وزیر کشور عراق وقوع حادثه قبلی در این محله را رد کرد. در همین حال سرهنگ دان فریس فرمانده عالی ارتش امریکا در شمال بغداد مدعی شد که برخی از گروه های شیعه در این منطقه هنوز از خارج سلاح، آموزش و پول دریافت می کنند.

امضای توافقنامه همکاری امریکا و عراق

این حادثه در حالی روی می دهد که جرج بوش رئیس جمهور امریکا و نوری مالکی نخست وزیر عراق روز دوشنبه با امضای توافقنامه یی شرایط اساسی حضور نظامی بلندمدت امریکا در عراق را تعیین کردند. جزئیات روابط نظامی، اقتصادی و سیاسی در سال 2008 مورد بحث و گفت وگو قرار خواهد گرفت.

در ماه جولای آینده قرار است پنج تیپ رزمی امریکا به حضور خود در عراق خاتمه دهند. این نیروها در جریان افزایش نیروهای امریکایی در عراق برای مقابله با خشونت های طایفه یی عازم این کشور شده بودند. ژنرال داگلاس لوت مشاور بوش در امور جنگی عراق و افغانستان گفت که مسائل زیر در این گفت وگوها مورد بحث قرار می گیرند: اینکه سربازان امریکایی در عراق مشغول چه کاری هستند، چه تعداد سرباز برای انجام این کار مورد نیاز است و چه کسانی برای مشارکت به آنها خواهند پیوست.