آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
اخبار کشور
۳

پرسه در مطبوعات

قانون اساسی جمهوری اسلامی دمکراتیک ترین قانون اساسی دنیا

روزنامه اعتماد ملی روز سه شنبه در گفت و گو با حجت الاسلام هادی غفاری به نقل از وی نوشت: «حرکت پارلمانتاریستی تحفه انقلاب کبیر فرانسه است. داد و قال و فریاد جز در پارلمان که بعضا برخورد فیزیکی هم می شود و جامعه آن را مذموم نمی داند، غیرمرسوم است. چون آن داد و قال برای حفظ منافع ملی است. دولت و مجلس از نظر استراتژیک باید رقیب هم باشند. رقیب نه به مفهوم حریف و دشمن که به معنی مراقب. من معتقدم که قانون اساسی جمهوری اسلامی یکی از پرظرفیت ترین و دمکراتیک ترین قوانین اساسی دنیاست.»

روزنامه اعتماد ملی در ادامه این گفت و گو در خصوص تکثر موجود در میان فعالین سیاسی کشور به نقل از هادی غفاری نوشت: «جریانات امروز مثل اصلاح طلب و اصولگرا، راه را درست می روند، چون در تعریف منافع ملی خیلی اختلاف ندارند. انسانها مثل قالب صابون نیستند که مثل هم باشند و بیندیشند، منتها منافع استراتژیک همانند اصول مذهب، منافع ملی و رهبری نظام جزو خطوط قرمز محسوب می شوند.»

روشنفکران امروز دغدغه حرف زدن با مردم را ندارند

روزنامه اعتماد ملی روز سه شنبه در گفت و گو با دکتر حسن محدثی پیرامون نسبت جریان روشنفکری و جامعه، به نقل از وی نوشت: «دکتر سروش از فضای روشنفکری به عنوان مدرسه یاد می کند که یک نظام تعلیمی خاص است. کار اینها در سطح تعلیم متوقف می شود و برای عده ای خاص و مخاطب خاص باقی می ماند.»

حسن محدثی در ادامه این گفت و گو بر برج عاج نشینی روشنفکران تاکید کرد و گفت: «در روشنفکران امروز دغدغه حرف زدن با عموم مردم را کمتر می بینیم. اینجا دیگر شور پیامبری وجود ندارد. انگار درگیری عملی با پدیده های ملموس نداریم و رسالت روشنفکری تنها رسیدن به حقیقت انتزاعی است. اما واقعیت این است که آدم ها با واقعیت درگیرند.»

وی در ادامه روشنفکران را به ارتباط بیشتر با مردم فراخوانده و گفت: «تعلق به جمع باعث زایش انگیزش های جدیدی در انسان می شود. ولی اگر بخواهیم صرفا مقاله بنویسیم، هیچ اتفاقی نمی افتد. به خاطر یک خطابه بهبودی حاصل نمی شود.»