آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
اخبار کشور
۳

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی: 50 درصد جمعیت ایران در آینده سهام عدالت می گیرند

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از سهامدار شدن بیش از 50 درصد جمعیت کشور در آینده خبر داد و گفت: کشور ما نیازمند ترویج فرهنگ سهامداری است، به همین دلیل تلاش کردیم سهام عدالت را به مردم واگذار کنیم.

دکتر «غلامرضا حیدری کرد زنگنه» در تشریح لایحه اجرایی سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت:با تحولاتی که در یک قرن اخیر در دنیا رخ داده است مشاهده می کنیم که اقتصاد دنیا ازحالت ملی بودن خارج شده و به سمت اقتصادهای منطقه ای حرکت کرده است و شرکتهای دنیا دیگر به فکر به دست آوردن سودهای کوتاه مدت نیستند، بلکه خواهان افزایش سهمشان از بازارهای جهانی هستند زیرا میزان این سهم است که می تواند آینده اقتصادیشان را مشخص کند.

«حیدری کرد زنگنه» ادامه داد: از 500 شرکت دولتی، 99 شرکت زیان ده هستند که در نتیجه آن دولت مجبور است زیان این شرکتها را جبران کند. زیان این شرکتها هم ناشی از سوء مدیریتها و ریخت و پاشها بوده و موجب شده بهره وری آنها کاهش یابد و در نتیجه آن مردم باید تاوانش را بپردازند.

وی عنوان کرد: دولت باید امور تصدی گری را به مردم واگذار کند تا مردم علاوه بر دموکراسی سیاسی، شاهد دموکراسی اقتصادی نیز باشند. ناکارا بودن شرکتهای دولتی و عدم رقابت پذیری آنها مانع افزایش بهره وری در کشور شد و همین امر منجر به ابلاغ سیاست های اصل 44 شد.

وی تصریح کرد: مردم کشورمان حدود 4 درصد در بازار سرمایه دخیل هستند در صورتی که در میانگین جهانی بیش از 60 درصد مردم در بازار سرمایه مشارکت دارند. مردم ایران علاقه مند به داشتن داراییهای واقعی همچون زمین و طلاهستند در صورتی که داراییهای مالی همچون سهام و اوراق بهادار می تواند ارزش افزوده بیشتری را به همراه داشته باشد.