آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
اخبار خارجی
۱۶

ابتکار «چرت پران»!

سازمان زیست محیطی «صلح سبز» برای اینکه نمایندگان سوئیسی را از خواب غفلت بیدار و توجهشان را به ضرورت پیدا کردن راه حلی برای معضل عظیم گرم شدن آب و هوای کره زمین جلب کند، راهی جز این به نظرش نرسیده که وسط جلسه داغ پارلمان ساعت های زنگی پرسروصدایی را که برای 246 نماینده و سناتور پست کرده، به طور همزمان به صدا دربیاورد!

طوری که، راس ساعت 12 چرت جنابان بدجور پاره شد و آنها را مثل فنر از جا پراند و به روی بسته هایی انداخت که روی میزشان گذاشته شده بود و نمی دانستند چیست. وقتی که همگی دستپاچه بسته هایشان را باز کردند، چیزی در آن پیدا نکردند. مگر یک «ساعت زنگی خورشیدی» همراه با پیامی که در آن نوشته شده بود: «وقت قانونگذاری آب و هوایی فرارسیده است!» خانمی از نمایندگان در مورد این «ابتکار ناخوشایند» برای روزنامه سوئیسی «لوماتن» تعریف می کند که: «صدا از حلقوم هیچکس درنمی آمد. من هم فقط یک فکر در سر داشتم: اینکه صدای زنگ را زودتر خفه کنم. اما تعداد این زنگ ها آنقدر زیاد بود که خفه کردنشان غیر ممکن بود!» و ظاهرا هم، جناب «کریستوفل براندلی»، رئیس سنا، پس از این حادثه «ناگوار»، عصا قورت داده و خیلی جدی به همه می گوید: «بسیار خوب، حالاکه همه از خواب پریدیم، کارمان را از سر بگیریم!» و اما «نیکولادو روتن» سخنگوی «صلح سبز» برای «لوماتن» توضیح می دهد که: «به گفته سازمان ملل، هشت سال فرصت داریم که از حجم انتشار گاز کربنیک کم کنیم، چون که بعدش دیگر دیر می شود. و ما هم با این کار خواستیم توجه پارلمانی ها را به این مسئله جلب کنیم!»

پس، حالادیگر می شود خاطر جمع بود، چون پارلمان جدید سوئیس که هفته گذشته با مراسم تحلیف نمایندگان و سناتورهای انتخابات اکتبر گذشته کارش را شروع کرده، حالادیگر با صدای گوشخراش زنگ های ساعت های خورشیدی از خواب پریده است!

¤ سرویس خارجی کیهان