آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
اخبار خارجی
۱۶

موضع واحد اروپا و آمریکا در حمایت از استقلال کوزوو

اتحادیه اروپا و آمریکا از اعلام یک جانبه استقلال کوزوو حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، سازمان ملل 10 دسامبر (19 آذر) را به عنوان ضرب الاجل گفت و گوها بین کوزوو و صربستان با میانجی گری اتحادیه اروپا، روسیه و آمریکا تعیین کرده بود.

گزارش شبکه الجزیره به نقل از گونزالو گالگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاکی است، کاخ سفید از استقلال کوزوو تحت نظارت جامعه بین المللی حمایت می کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این موضوع باعث تقویت منطقه و راه را برای صربستان و کوزوو در اروپای واحد و ناتو هموار خواهد کرد.

«دیوید میلی بند» وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: اروپایی ها برای رسیدن به یک موضع واحد در مورد کوزوو نزدیک شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسکندر هیسنی از تیم مذاکره کننده آلبانیایی تبارهای کوزوو گفت: کوزوو مشورت های فشرده خود با شرکای بین المللی اش را با هدف هماهنگ کردن اقدامات اعلام استقلال و اعلام درخواست های خود برای به رسمیت شناختن این استقلال شروع می کند.

اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هشدار داد که هرگونه اقدام استقلال طلبانه، زنجیره ای از واکنش ها را به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که دست کم چهار کشور قبرس، یونان، اسلواکی و اسپانیا در باره به رسمیت شناختن یک اعلام استقلال یک جانبه از سوی کوزوو تردید داشتند که بخشی از آن تاثیر احتمالی این مسئله روی دیگر مناطق جدایی طلب است.

اما تنها قبرس به طور قاطعانه با استقلال یک جانبه کوزوو مخالفت کرد و یک سخنگوی این کشور گفت: حتی اگر تقریبا کل اتحادیه اروپا نیز موافق این مسئله باشند و علیه موضع ما واکنش نشان دهند موضع دولت قبرس همین خواهد بود.

اما «بوژیدار دیلیچ» معاون نخست وزیر صربستان تاکید کرد: هیچ ارتباطی بین کوزوو و اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت و صربستان هرگز این مسئله را نخواهد پذیرفت.