آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
دانش و پژوهش
۷

استفاده از حشرات یکی از بهترین جایگزینهای سموم شیمیایی است

مسئول آزمایشگاه تخصصی اکولوژی و رفتارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: استفاده از حشراتی مانند شکارگرها و انگلها برای کنترل آفات گیاهی یکی از بهترین روشهای جایگزین استفاده از سموم شیمیایی است.

دکتر «احمد عاشوری» در گفت وگو با ایرنا افزود: طبق برآوردها، اکنون حدود 26 هزار تن انواع سم سالانه در بخش کشاورزی کشور به مصرف می رسد.

وی تصریح کرد: استفاده از حشرات شکارگر و انگل، ضمن حذف و کاهش مصرف سموم شیمیایی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، باعث تولید غذای سالم در سبد تغذیه خانواده می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از این حشرات، مانع مسمومیت کشاورزان و خانواده های آنان خواهد شد.

عاشوری گفت: امروزه به دلیل مصرف نادرست سموم شیمیایی در بخش کشاورزی، باغداری و زراعت و باقی ماندن آثار آنها در محصولات کشاورزی، سلامت جامعه در معرض تهدید است.

وی یادآور شد: ترویج استفاده از حشرات در بخش کشاورزی، ضمن حفظ سلامت جامعه حتی موجب افزایش کیفیت و کمیت محصول نیز می شود چنانکه اکنون در بسیاری از شالیزارهای شمال کشور از زنبور عسل «تریکوگراما» علیه کرم ساقه خوار برنج استفاده می شود.

به گفته عاشوری، هدف از انجام طرحهای پژوهشی در آزماشگاه تخصصی اکولوژی و رفتارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، کم کردن خسارت گونه های زیان آور حشرات و استفاده بهینه از انواع حشرات مفید مانند زنبورعسل، کفشدوزکها و سن های شکارگر در برنامه های مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی است.

این آزمایشگاه که نخستین آزمایشگاه تخصصی اکولوژی و رفتارشناسی حشرات کشور بشمار می رود فعالیت خود را از اواخر سال گذشته در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج آغاز کرد.

این آزمایشگاه، دارای سه بخش پرورش حشرات، آزمایشگاه و آنالیز است. انجام مطالعات رفتارشناسی و تعاملات متقابل حشرات با محیط اطرافشان به منظور درک عمیقتر عملکرد آنها در اکوسیستم و نقش آنها در محیط زیست و زندگی انسان، از جمله موضوعهای پژوهشی این آزمایشگاهی است.