آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
دانش و پژوهش
۷

کشف سنگواره یک خزنده غول پیکر در قطب شمال

پژوهشگران نروژی دومین سنگواره نادر یک خزنده غول پیکر دریایی را در قطب شمال کشف کردند.

کارشناسان این پیلوزور خزنده را «تی رکس» اقیانوس ها لقب داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، یورن هوروم از بخش دیرینه شناسی دانشگاه اسلو می گوید این گونه تاکنون ناشناخته بوده است. این خزنده تفاوت های قابل توجهی را در انواع کشف شده در فرانسه و انگلیس نشان می دهد.

این سنگواره که بخش هایی از جمجمه را دربرمی گیرد، طی حفاری تابستان گذشته در مجمع الجزایر سوالبارد در فاصله هزار کیلومتری قطب شمال کشف شده است.

این استخوان ها در نزدیکی محل کشف اولین سنگواره پیلوزور که یک سال پیش کشف شد، پیدا شده است.

دیرینه شناسان امیدوار بودند اولین اسکلت کامل این حیوان را که گمان می رود 10 متر ارتفاع و 10 تا 15 تن وزن داشته است، بیابند، اما فقط قطعات بزرگ شامل قفسه سینه، یک کتف و ساق پا را یافتند.

این خزنده غول پیکر 150 میلیون سال قبل می زیسته است. در آن زمان منطقه سوالبارد زیر آب بوده است و زمانی که دایناسورها در زمین می زیستند، این جانور در آب شنا می کرده است.

آنها شبیه شیرهای دریایی غول پیکر باچهار باله و یک پوزه شبیه پوزه کروکودیل بوده اند و جانوری نظیری «تیرانوزوروس رکس» خشکی در اقیانوس بوده اند.

آرواره غول پیکر این جانور شکارچی می توانسته در یک حرکت یک انسان بالغ را ببلعد.

هوروم ابراز امیدواری کرد تابستان آینده تلاش تازه ای برای یافتن بقایای اسکلت دومین پیلوزور آغاز شود.

درحال حاضر دو دانشجو سرگرم چیدن قطعات اولین سنگواره در زیرزمین موزه دیرینه شناسی اوسلو هستند. این سنگواره که از هزاران قطعه تشکیل شده است اوایل سال آینده تکمیل می شود.