آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
دانش و پژوهش
۷

نتایج روش های جراحی هیپوفیز مغز در ایجاد بیماری دیابت بی مزه

مؤسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت در تهران نتایج روش های جراحی هیپوفیز (بخشی از مغز) در ایجاد بیماری دیابت بی مزه را اعلام کرد.

سرپرست واحد تحقیقات مدیریت سلامت مؤسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت در تهران به ایرنا گفت: دیابت بی مزه یکی از مهم ترین عوارض شایع پس از جراحی هیپوفیز بوده که ناشی از کاهش ترشح هورمون های مربوط به پایداری «هیپوتالاموس» و تخریب آن است.

«حمیدرضا خدامی» افزود: دیابت بی مزه با تظاهر بالینی ایجاد پر ادراری، تکرر ادرار، شب ادراری سبب مختل شدن خواب، خستگی خفیف روزانه و احساس خواب آلودگی می شود که البته با احساس تشنگی مفرط و افزایش مصرف مایعات همراه است.

وی ادامه داد: حجم ادرار طی 24 ساعت در این بیماران بیشتر از 50 سی سی بر کیلوگرم است.

وی، با اشاره به این مطالعه گفت: این مطالعه بر روی 50 بیمار در یکی از بیمارستان های تهران انجام شده که طی آن تاثیر دو روش جراحی «ترانس کرانیال» و «ترانس اسپنوئیدال» در ایجاد بیماری دیابت بی مزه بررسی شده است.

این کارشناس گفت جراحی هیپوفیز به روش «ترانس اسپنوئیدال» بر روی 35 بیمار و جراحی به روش «ترانس کرانیال» بر روی 15 بیمار انجام شد.

وی اظهار داشت: در استفاده از روش جراحی «ترانس اسپنوئیدال» 2.8 درصد و در روش جراحی «ترانس کرانیال» 26.6 درصد بیماران به بیماری دیابت بی مزه پس از عمل جراحی مبتلاشدند.

خدامی افزود: این مطالعه نشان می دهد که میزان بروز بیماری دیابت بی مزه پس از جراحی به روش «ترانس اسپنوئیدال» بسیار کمتر از روش جراحی «ترانس کرانیال» بوده که البته این نکته در تصمیم گیری جراحان در انتخاب روش جراحی هیپوفیز نقش موثری دارد.

وی یادآور شد: براساس تحقیقات انجام شده میزان فراوانی دیابت بی مزه به دنبال جراحی هیپوفیز در بین بیماران ایرانی 30 درصد است در حالیکه این میزان در کشور آمریکا 36 درصد و در کشورهای اروپایی 31 درصد گزارش شده است.

خدامی خاطر نشان کرد: به جز تاثیر روش های جراحی در بروز بیماری دیابت بی مزه، سایز و نوع تومورهای مغزی و تجربه جراح نیز در بروز این بیماری موثر است.