آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
دانش و پژوهش
۷

سلول های سرطانی نرم تر از سلول های سالم هستند

دانشمندان اعلام کردند سلول های سرطانی مانند یک میوه رسیده، بسیار نرم تر از سلول های سالم هستند. این یافته می تواند به پزشکان در تشخیص تومورها و اینکه کدام تومورها مهلک تر هستند کمک کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز از واشنگتن، محققان با استفاده از یک وسیله نانو فناوری موسوم به «میکروسکوپ نیروی اتمی» توانستند ضربه کوچکی به سلول های سالم و سلول های سرطانی بزنند که از محل اصلی خود به سایر نقاط بدن منتقل شده بودند.

محققان در نشریه نانوفناوری نیچر اعلام کردند سلول های سرطانی گرفته شده از افراد مبتلابه سرطان لوزالمعده، سینه و ریه بیش از 70 درصد، نرم تر از سلول های سالم بود.

«جیانیو رائو» از مرکز سرطان جانسون در دانشگاه کالیفرنیا و یکی از محققان این پروژه گفت، نتیجه نهایی آنست که با فناوری جدید، اکنون علاوه بر مشاهده و تحلیل سلول های سرطانی، می توانیم آنها را حس کنیم.

سلول های سرطانی مختلفی که در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند، نرمی مشابهی داشتند که این یافته می تواند به تشخیص واضح سلول های سرطانی از سلول های سالم کمک کند.

این شیوه می تواند روش جدیدی برای ردیابی سرطان باشد به ویژه برای سلول های بدست آمده از مایعات حفرات بدن که کاربرد شیوه های کنونی تشخیص برای آن ها دشوار است.

روش های تشخیصی معمولی درحدود 30درصد از موارد وجود سلول های سرطانی در این مایعات را نشان نمی دهد.

میکروسکوپی که در این تحقیق بکار رفت، مجهز به فنر بسیار کوچکی است که نوک کوچکی روی آن قرار دارد و به وسیله آن می توان روی سطح یک سلول فشار آورد و میزان نرمی یا سختی آن را سنجید.

زمانی که سرطان از ناحیه اصلی خود به دیگر بخش های بدن شیوع می یابد تومورهای سرطانی موجب تجمع مایع در حفره های بدن مانند سینه و شکم می شوند.

به گفته محققان، اگر این مایع به منظور بررسی وجود سلول های سرطانی به سرعت آزمایش شود، پزشکان می توانند درباره درمان سریع و یا عدم ضرورت درمان بیمار تصمیم گیری کنند.

رائو ابراز امیدواری کرد تعیین میزان نرمی سلول ها بتواند در آینده به تشخیص میزان احتمال کشنده بودن تومورها کمک کند.

به گفته وی، به ویژه در بیماری هایی مانند سرطان پروستات، تشخیص یک تومور کشنده از تومور کم خطر، دشوار است.