آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۲
دانش و پژوهش
۷

ساخت تابلوی تبلیغاتی با استفاده از انرژی خورشیدی

تابلوی تبلیغاتی که با انرژی خورشیدی کار می کند و میزان تولید انرژی آن بیشتر از میزان برق مصرفی آن است برای اولین بار در آمریکا نصب شد.

این تابلوی تبلیغاتی که حاوی 20 صفحه خورشیدی است در سانفراسیسکو آمریکا نصب شده است.

«جنیفر زل ور» سخنگوی شرکت گاز و الکتریک پاسیفیک، سازنده این تابلو، می گوید انرژی که این صفحه های خورشیدی جذب می کنند بیشتر از مقدار انرژی مصرفی آن است. به گفته او این تابلوی تبلیغاتی نیست، بلکه یک نیروگاه برق است.

در روزهای آفتابی 3.4 کیلووات انرژی تولید می شود که برای تامین انرژی روزانه یک خانواده چهارنفره کافی است. این تابلو در روزهای ابری 2.5 کیلووات انرژی تولید می کند.

با آنکه شبها این تابلو انرژی مصرف می کند، اما در ساخت آن از سایر فناوری سبز نیز استفاده شده تا نسبت انرژی تولیدی به انرژی مصرفی آن مثبت شود.

چراغ دیوید انتشار نور بر روی این تابلو نصب شده است که یک سوم تابلوهای تبلیغاتی که چراغهای «هالوفان» استفاده می کنند انرژی مصرف می کنند.

این نخستین تابلوی تبلیغاتی خورشیدی در آمریکاست اما این نوع تابلو پیشتر در آفریقا و کانادا نیز نصب شده است.

این تابلوی خورشیدی در حال حاضر فقط جنبه نمایشی دارد اما انتظار می رود نمونه های مشابه آن جایگزین تابلوهای استاندارد در بزرگراهها شوند.

آدام براونینگ مدیر یک گروه غیرانتفاعی علمی می گوید انرژی خورشید راه حل تامین افزایش تقاضای برق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.