آرشیو شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶، شماره ۳۸۱۲
بین الملل
۲۱

مناظره آرام دموکرات ها

گروه بین الملل کاندیداهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در ایالت آیوا آخرین مناظره انتخاباتی خود در سال 2007 را برگزار کردند و این بار در رویارویی با یکدیگر لحنی ملایم تر به کار بردند.

به گزارش نیویورک تایمز، این مناظره عمدتا بر خصلت مرموز بودن هیلاری کلینتون و کتمان برخی اسناد زمان حضورش در کاخ سفید و برنامه های سیاست خارجی باراک اوباما متمرکز بود. بسیاری از مشاورانی که در دولت بیل کلینتون کار می کردند، اکنون به اردوی انتخاباتی اوباما پیوسته اند، اما مساله ای که تحلیلگران به آن می پردازند، این است که آیا وی قادر خواهد بود در صورت پیروزی، سیاست خارجی متفاوتی را به اجرا بگذارد.

جان ادواردز سناتور سابق ایالت کارولینای شمالی نیز به انتقاد از دولت پرداخت و گفت: «دولت حریص تر شده و ما باید آن را تغییر دهیم و باید طبقه متوسط جامعه را تقویت کنیم.»

این مناظره در شرایطی برگزار شد که بیل شاهین یکی از مشاوران ارشد کلینتون مدعی شده بود که اوباما در دوران جوانی مواد مخدر مصرف کرده است، اما هیلاری کلینتون از اوباما معذرت خواهی و مشاور خود را وادار به استعفا کرد.رسانه های آمریکا به نقل از کلینتون گزارش کردند که وی تاسف خود را از این اظهار نظر مشاور خود بیان کرده است و اظهار داشته است که «این موضوع با برنامه رقابت های انتخاباتی سازگاری ندارد و چیزی نیست که ما از آن حمایت کنیم.»

اوباما در سال 2004 در خاطراتش که آن را منتشر کرده بود، اظهار کرده بود که وی در سنین جوانی از ماری جوانا استفاده می کرده، الکل می نوشیده و همزمان کوکائین استعمال می کرده است. در واکنش به اظهارات شاهین، تیم انتخاباتی اوباما اظهار کرد که این گفته های شاهین نشان می دهد که تیم انتخاباتی کلینتون در مقابل اوباما دچار استیصال و درماندگی شده اند.