آرشیو شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶، شماره ۳۸۱۲
شهری
۱۶

حال عمومی مدارس پایتخت چطور است

سپیده شاه محمدی

مقاوم سازی مدارس موضوعی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و دولت و مجلس تلاش کرده اند با اختصاص اعتباراتی نسبت به حذف این مدارس یا تخریب و بازسازی آن اقدام کنند. استان و شهر تهران برخلاف تصور عموم مردم بیشترین مدارس فرسوده و تخریبی را دارد که نیازمند تخریب، بازسازی یا مقاوم سازی هستند. هرچند اداره نوسازی مدارس استان تهران آمار دقیقی از تعداد کلاس های فرسوده موجود در پایتخت ارائه نمی دهد اما نیازمندی های مدارس تهران برای مقاوم سازی بر هیچ کس پوشیده نیست.

براساس آمار های موجود در سال جاری و همزمان با شروع مهر ماه، 158 پروژه آموزشی به سازمان های آموزش و پرورش شهر و شهرستان های استان تهران تحویل داده شده است.

از کل پروژه های تحویلی 48 واحد پروژه های خیرساز و مشارکتی بوده اند که در آغاز سال تحصیلی برای پوشش دانش آموزان به بهره برداری رسیده است.

پروژه های تحویلی در سال جاری شامل بخش های مختلف استانی، خیری و مشارکتی و تخریب و بازسازی است که در شهرستان های استان تهران 35 پروژه تخریب و بازسازی، 4 پروژه استان و 31 پروژه خیری و مشارکتی بوده اند ودر شهر تهران نیز 10 پروژه خیری و مشارکتی و 20 پروژه تخریب و بازسازی بوده اند. با توجه به این که در سال گذشته مجلس اعتباری را برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس درنظر گرفته باید موضوع حل مشکل مدارس فرسوده با سرعت بیشتری به نتیجه برسد، زیرا تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در این مدارس مشغول تحصیل هستند. طبق برنامه ریزی انجام شده بازسازی مدارس فرسوده استان تهران باید در طول چهار سال به پایان برسد که بر این اساس تا پایان سال 89 نباید هیچ مدرسه فرسوده ای در استان تهران باقی بماند. در حال حاضر حدود 50 درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی و تخریب و بازسازی هستند که تعداد آنها به 60 هزار مدرسه می رسد. قابل ذکر است که بیشترین پروژه تحویلی شهر تهران در مناطق 13 و 16 و بیشترین پروژه تحویلی استان تهران در شهرستان های رباط کریم، ناحیه 2 کرج و شهریار واقع شده اند.