آرشیو شنبه ۱ دی ۱۳۸۶، شماره ۳۸۱۸
ایران زمین
۲۰

نمایش طرح های جدید لباس بانوان در گلستان

گرگان - خبرنگار «ایران»: اجرای زنده نمایش لباس در طرح های اسلامی و ملی با حضور بانوان استان گلستان برای نخستین بار برپا شد.

محمدرضا خاکپور، رئیس حوزه هنری استان گلستان در همایش طوبی که به همین مناسبت برگزار شد گفت: طراحی پوشش های اسلامی بانوان برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از پارسال با عنوان طرح صدف در حوزه استان آغاز شده بود. وی هدف از اجرای این طرح را تنوع در پوشش بانوان ایران اسلامی بیان داشت و افزود: نیاز بانوان جامعه به پوشش کامل تر و زمینه ساز برای کاهش تقاضا نسبت به پذیرش الگوهای غربی از دیگر اهداف این طرح بوده است.

خاکپور افزود: طراحی و دوخت لباس ها از سوی هنرمندان فارغ التحصیل رشته طراحی و دوخت دانشگاه های مختلف کشور و استان و زیرنظر اساتید برتر دانشگاه به اجرا درآمده و از میان تعداد زیادی طرح انتخاب شده است.

همچنین دکتر مهدیه الهی قمشه ای، که برای شرکت در این همایش در گرگان به سرمی برد در سخنانی گفت: فعالیت زنان در جامعه از نوع انسانی است و اگر از ظاهر زیبا در کار استفاده شود از فرهنگ ما به دور است.

وی با اشاره به این که زنان در شعر فارسی جایگاهی ارزشمند داشته و تمام ادبیات ما در ستایش زنان است، گفت: زنان جایگاه بلندی در عرفان نیز دارند و عرفان از طریق زنان جاری شده است. دکتر قمشه ای تاکید کرد: به این سبب ظاهر زنان باید همان گونه که خداوند امر فرموده باشد اما می توان معیارهایی را نیز استفاده کرد که ارزش های واقعی را حفظ کند.

پس از سخنرانی دکتر قمشه ای نمایش زنده لباس بدون حضور آقایان با رعایت همه شئون اسلامی و از سوی تنی چند از بانوان اجرا شد که استقبال بسیار حاضران در سالن را به همراه داشت. در این نمایش که با حضور 300 نفر از بانوان برگزار شد 30 مدل مختلف از مقنعه، چادر، مانتو و لباس مجلسی با طراحی اسلامی ارائه شد.

لباس های به نمایش درآمده دارای تزیینات نشات گرفته از فرهنگ اسلامی و ایرانی بود و به گفته طراحان لباس ها، در رنگ های زنده و قابل استفاده با محیط کار، لباس ها طراحی شده بود.

سبیکه میرقاسمی، یکی از طراحان لباس این مجموعه در حاشیه مراسم گفت: در طراحی و دوخت لباس ها دیدگاه اسلامی مدنظر قرار گرفته بود ضمن آن که سعی کردیم مدل های زیبا، مقبول و منطبق با جامعه ارائه شود.