آرشیو یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۸۱
اخبار کشور
۳

وزیر اقتصاد و دارایی: افزایش درآمدهای مالیاتی افزایش نرخ مالیات نیست

منظور از افزایش درآمدهای مالیاتی که مدنظر دولت قرار دارد، افزایش نرخ مالیات نیست تا فشار روی مردم زیاد شود.

به گزارش ایرنا دکتر داوود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام این مطلب در پنجمین اجلاس سراسری مدیران امور مالیاتی کشور در شیراز، افزود: هدف این است که با استفاده از سیستم های مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی، رونق ایجاد شود.

وی افزود: دادن بیشتر فعالیت ها به بخش خصوصی موجب افزایش میزان درآمدهای مالیاتی نیز می شود زیرا هدف این نیست که با افزایش نرخ مالیات، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

دانش جعفری گفت: بسیاری فعالیت های اقتصادی انجام می گیرد اما مشمول مالیات نمی شود و اینگونه نیز استدلال صورت می گیرد که این اقدامات از این جیب به آن جیب می شود و از معافیت های مالیاتی کمک می گیرند، در صورتی که اگر دامنه این فعالیت ها به مردم و بخش خصوصی داده شود، آنان بهترین کسانی هستند که دولت توانسته بموقع از آنان مالیات بگیرد.

وی کاهش فرارهای مالیاتی را از دیگر اهداف دولت برشمرد و گفت: روی روش های اخذ مالیات به ویژه بر جنبه های فرهنگی آن باید حساسیت وجود داشته باشد.

وی گفت: امروز اصل مالیات بر ارزش افزوده که در بیش از یکصدکشور اجرا می شود که از مالیات های بدون اشک است و بدون اینکه پرداخت کننده احساس کند، مالیات اخذ می شود.

وی اضافه کرد: البته همه کشورها که مالیات بر ارزش افزوده اجرا می کنند توجه داشته اند که سبد کالاهای مصرف اقشار ضعیف و برخی کالاهای اساسی نباید مشمول مالیات شود.

وی با اشاره به طرح جامع مالیاتی، گفت: این طرح با بهره گیری از فناوری های نوین، رضایتمندی مودیان، درآمدهای مالیاتی و نیز هزینه های اخذ مالیات را کاهش می دهد.

وی در پایان افزود: اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی در افزایش میزان درآمدهای مالیاتی کمک می کند.