آرشیو یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۸۱
اخبار کشور
۱۴

عضو حقوقدان شورای نگهبان: شورای نگهبان دادگاه نیست که در آن اصل بر برائت باشد

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان دادگاه نیست که علیه کسی دادنامه قضایی صادر کند و حکم مجرمیت و برائت افراد را صادر کند تا گفته شود اصل بر برائت است.

عباسعلی کعبی عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت وگو با فارس، در خصوص سخنان اخیر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی که گفته بود «اصل برائت در تایید صلاحیت ها پشتوانه حقوقی صحیحی ندارد»، گفت: شورای نگهبان دادگاه نیست که علیه کسی دادنامه قضایی صادر کند و کسی را مجرم بداند یا حکم برائت کسی را صادر کند تا گفته شود که اصل، برائت است.

وی افزود: اصل برائت که برخی می گویند، در این جا موردی ندارد؛ زیرا افرادی که تایید نمی شوند و صلاحیت آنان رد می شود به معنای این نیست که مجرم هستند. طبق اصل 37 قانون اساسی، «اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد».

عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی متذکر شد: اصل برائت فقط ناظر به رسیدگی به اتهام در دادگاه است و در بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان موضوعیت ندارد.

کعبی تاکید کرد: شورای نگهبان طبق قانون موظف است موارد قانونی مندرج در قانون انتخابات را برای احراز شرایط نمایندگی مجلس شورای اسلامی رعایت کند و لذا احراز شرایط ربطی به اصل برائت و اصول مشابه مانند اصاله الصحه و... ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در توضیح گفته خود مبنی بر اینکه اصل برائت در بررسی صلاحیت ها موضوعیت ندارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کسی که بخواهد عضو هیئت علمی دانشگاه شود بایستی همه شرایط علمی، اجتماعی، اخلاقی و... را داشته باشد نه اینکه اصل را بر برائت او بدانند و شرایط لازم را برای وی لحاظ نکنند.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شورای نگهبان در انتخابات، نهایت دقت را خواهد کرد تا افراد واجد شرایط قانونی، تایید شوند و حقی از کسی ضایع نشود. چندی پیش دبیر شورای نگهبان در همایش مسئولان دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استان ها با بیان اینکه برخی مدعی می شوند «اصل بر برائت افراد است، مگر اینکه خلافش ثابت شود» گفته بود: طرح این بحث پشتوانه حقوقی صحیحی ندارد و در بررسی صلاحیت ها باید صلاحیت افراد احراز شود.