آرشیو یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۸۱
اخبار کشور
۱۴

سفیر ایران در روسیه: درخواست مسکو از تهران برای تعلیق غنی سازی مبنای جدی ندارد

سفیر ایران در روسیه گفت: درخواست مسکو از تهران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم مبنای جدی ندارد.

غلامرضا انصاری در گفت وگو با ایرنا افزود: همه می دانند که ایران تحت هیچ شرایطی از مواضع منطقی خود برای ادامه روند فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود عدول نخواهد کرد.

انصاری، در عین حال با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد توقعات ایران از روسیه در خصوص پرونده اتمی، بر ضرورت تشریح انتظارات از مسکو بویژه در قبال مباحث شورای امنیت تاکید کرد و گفت: ضمن آنکه باید پذیرفت موضعگیری روسها در دو سال اخیر کمک زیادی به روند مثبت فعالیتهای هسته ای ایران و تثبیت آن داشت اما باتوجه به میزان توانایی روسیه در این مورد، انتظار بیشتری از این کشور وجود دارد.

وی همچنین در خصوص راه اندازی نیروگاه بوشهر و ارسال سوخت هسته ای از روسیه گفت: با وجودی که نیروگاه بوشهر می بایست مدتها پیش به بهره برداری می رسید و برخی مشکلات فنی و مالی از سوی روس ها عامل طولانی شدن این پروژه اعلام شد اما راه اندازی آن باعث ایجاد شرایط جدیدی در منطقه و نیز جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

انصاری گفت: بدین ترتیب ایران علاوه بر اینکه نخستین کشور دارای فناوری چرخه سوخت هسته ای در منطقه است، تنها کشور اسلامی و خاورمیانه ای دارای نیروگاه برق هسته ای نیز خواهد بود.

سفیر ایران گفت: ارسال نخستین محموله سوخت اتمی نیروگاه بوشهر از روسیه به ایران و تکمیل این نیروگاه براساس قراردادهای منعقده از تکالیف روسیه بوده و اجرای آن می تواند اعتبار و جایگاه روسیه را هم بعنوان یک قدرت جهانی و هم کشور سازنده نیروگاههای اتمی در جهان تقویت نماید.

«بنابراین، اتمام عملیات ساخت نیروگاه اتمی بوشهر که با رعایت همه قوانین بین المللی و زیر نظر آژانس در طول 11 سال اخیر ادامه دارد، در واقع به حفظ حیثیت جهانی روسیه ارتباط داشته و بهره برداری از آن نشانگر پایبندی این کشور به تعهدات بین المللی خویش است.»

به گفته «انصاری»، علاوه بر این، با ارسال کامل سوخت اتمی و بهره برداری از نیروگاه بوشهر، روسیه خواهد توانست بعنوان بنیانگذار نیروگاههای اتمی در ایران، موقعیتی تاریخی کسب کند که این موضوع به مراتب از احداث ذوب آهن اصفهان و ماشین سازی تبریز در سالهای قبل دارای اهمیت بیشتری است و به افزایش وجهه مثبت روسیه در ایران کمک شایانی خواهد کرد.