آرشیو یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۸۱
اخبار اقتصادی
۴

به علت کمبود منابع مالی پروژه فاضلاب تهران در14سال 27درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

پروژه فاضلاب تهران که از سال 73 شروع شده تاکنون 27درصد پیشرفت فیزیکی در لوله گذاری و 23درصد پیشرفت در نصب انشعاب های فاضلاب داشته است.

محمدرضا امیرکمالی مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با اعلام این مطلب و بیان اینکه 18درصد مردم تهران از تاسیسات فاضلاب بهره مند هستند گفت: فاضلاب تهران باید در 20سال آینده از نظر توسعه شبکه فاضلاب شهری رتبه اول منطقه باشد.

وی گفت: در مدت پنج برنامه چهارساله توسعه، جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب در تهران به حدود 10.5میلیون نفر خواهد رسید.

وی اظهار داشت: هم اکنون شرایط مالی پروژه شبکه فاضلاب در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و فقط در سال 84 مبلغی حدود 400میلیون تومان از محل منابع عمومی به این پروژه کمک شد و برای سال جاری نیز تنها یک میلیارد تومان برای ایجاد این تاسیسات منابع مالی درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران اعتبار لازم برای اجرای پروژه فاضلاب تهران را دو هزار و620میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: شهر تهران به رغم قدمت شبکه آبرسانی، یکی از معدود پایتخت های بزرگ جهان است که با توجه به وسعت و جمعیت، فاقد شبکه فاضلاب شهری بوده و طبق معیارهای موجود از نظر یک شهر سالم، مواجه با مشکلات زیاد ناشی از این کمبود است. به گزارش روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران، وی تصریح کرد: حدود 30درصد آب مصرفی تهران از آب های زیرزمینی تامین می شود در حالی که این منابع در معرض آلودگی قرار دارند و در صورت آلوده شدن 1400سال طول می کشد تا سفره های آب زیرزمینی آلوده پاک شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران در خصوص اخذ وام از بانک جهانی برای فاز دوم طرح فاضلاب تهران گفت: این بانک برای اعطای تسهیلات خود باید ارزیابی های زیست محیطی و اجتماعی اجرای طرح را انجام دهد که خوشبختانه مطالعات امکان سنجی مالی و فنی طرح پایان یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام سازمان ملل، هر یک دلار سرمایه گذاری در خدمات مناسب دفع بهداشتی فاضلاب حداقل سه و حداکثر 34دلار صرفه جویی در هزینه های سلامت و آموزش همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد.

وی افزود: سال آینده میلادی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان «سال بین المللی دفع بهداشتی فاضلاب» اعلام شده است که می تواند نقطه عطفی برای توجه مردم و مسئولان بر این امر باشد.