آرشیو یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۸۱
دانش و پژوهش
۷

(ویاجر 2) از منظومه شمسی خارج می شود

کاوشگر ویاجر 2 می تواند به عنوان اولین وسیله ساخت دست انسان که به دورترین مرزهای منظومه شمسی سفر کرده است، ظرف هفت تا 10سال آینده از منظومه شمسی خارج و وارد فضای بین ستاره ای شود.

به گزارش مهر، کاوشگر ویاجر 2 می تواند اولین وسیله ساخت دست انسان باشد که وارد فضاهای خارج از مرزهای منظومه شمسی می شود.

ویاجر 2 در سال 1977 از پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا پرتاب شد و در فاصله 30 سال از پرتاب، این کاوشگر توانست اطلاعات کاملی از چهار سیاره منظومه شمسی به زمین ارسال کند.

درحقیقت این کاوشگر فضایی اکنون وارد منطقه ای از فضا شده است که «انتهای شوک» نام دارد. این فضا در فاصله بیش از 8میلیارد مایل از خورشید (13میلیارد کیلومتر) قرار دارد.

براساس گزارش نیوساینتیست، از سویی دیگر کاوشگر دوقلوی ویاجر 2 باعنوان ویاجر 1 که در سال 2004 به نیمی از منظومه شمسی رسیده بود از رصد دانشمندان خارج شد، اما اکنون دانشمندان پس از گذشت سه سال موفق شدند دوباره این کاوشگر را ردیابی کنند.

اکنون دو کاوشگر ویاجر 1 و 2 در منطقه هلیوسفر واقع شده اند. این منطقه بالاتر از منطقه شوک است و در آنجا باد خورشیدی پایان می یابد.

در این خصوص ادوارد استون، دانشمند آمریکایی پروژه ویاجر اظهار داشت: «ویاجر 2 می تواند بین 7 تا 10سال آینده وارد فضای بین ستاره ای شود و به این ترتیب علم فرصت پیدا خواهد کرد که به بررسی باد خورشیدی و ادغام این باد با گازها وذرات و گرد و غبار فضای بین ستاره ای بپردازد.»